Kedelige Billeder: Fotografiets snapshotæstetik

Abstract

"Snapshot - Et uformelt fotografi, især optaget hurtigt med et simpelt, håndholdt kamera."

Photographytips.com: "Snapshot er en fotografibetegnelse introduceret af Eastman Kodak med deres Brownie boxkamera i 1900: Et skødesløst fotografi taget uden særlige forberedelser, ofte af hverdagslige hændelser". Wikipedia.org

Fotografiet kan som intet andet medie åbne vores øjne for hverdagslivets oversete detaljer, særheder og poetiske tildragelser. Især siden slutningen af 1960'erne har kunstnerne udforsket denne 'snapshotæstetik'. Hvad der måske ved første øjekast er "kedelige billeder" og kan minde om dårlige amatørfotos, viser sig at rumme synsindtryk og skjulte fortællinger, man aldrig ville kunne formulere med ord. 

I bogen diskuteres fotografier af Wolfgang Tillmans, Hans-Peter Feldmann, Hannah Höch, Douglas Huebler, Albert Mertz, Jytte Rex, Bjørn Nørgaard, Lene Adler Petersen, Stig Brøgger, Per Kirkeby, William Eggleston, Lee Friedlander og Morten Bo.

Bogen kan læses som tredje del af en trilogi, hvor forfatteren behandler centrale strømninger i nyere kunstfotografi. De to forrige er Det iscenesatte fotografi og Mindesmærker. Tid og erindring i fotografiet.

"Hvis noget er kedeligt efter to minutter, så prøv det i fire. Hvis det stadig er kedeligt, så prøv otte. Så seksten. På et tidspunkt finder man ud af, at det faktisk slet ikke er kedeligt". John Cage

OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagPolitisk revy
Antal sider272
ISBN (Trykt)978-87-73787-290-3
StatusUdgivet - 2007

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • snapshot
  • æstetik
  • fotografi
  • realisme
  • avantgarde
  • konceptkunst
  • hverdagsliv
  • Tillmans (Wolfgang)
  • Höch (Hannah)
  • Eggleston (William)
  • Feldmann (Hans-Peter)
  • Huebler (Douglas)
  • Mertz (Albert)
  • Rex (Jytte)
  • Nørgaard (Bjørn)
  • Adler Petersen (Lene)
  • Brøgger (Stig)
  • Kirkeby (Per)
  • Friedlander (Lee)
  • Bo (Morten)

Citationsformater