Kan internettet flytte stemmer?

    Abstract

    Artiklen undersøger, om det at bruge internettet politisk, påvirker dem, der bruger det, politisk. Dette undersøges med udgangspunkt i data fra et panel på 5080, hvis internettrafik er blevet logget under valgkampen i forbindelse med folketingsvalget i november 2007, og et opfølgende elektronisk survey, som 980 personer fra panelet har besvaret. Undersøgelsen viser, at 32% af panelet, som er vejet så det svarer til internetbefolkningen, har haft en eller anden form for politisk aktivitet på nettet i forbindelse med valgkampen. De mest anvendte sites var de såkaldte "valgtests" (17%) og nyhedsmediernes valgsites (16%), mens de såkaldte web 2.0. faciliteter (Facebook, Youtube, MySpace, blogs) havde et begrænset antal besøgende. Videre viser undersøgelsen, at nettets evne til at ændre folks partivalg eller vigtige politiske holdninger synes at være beskeden, hvorimod nettet har større effekt når det drejer sig om opfattelse af kandidater eller holdninger i almindelighed. Endelig viser undersøgelsen, at det er de politisk aktive netbrugere, der påvirkes mest politisk af deres brug, og at de, der anvender nettet interaktivt og dialogisk i en politisk sammenhæng (web 2.0 brugere) også er mere politisk påvirkelige, end de, der hovedsagelig bruger nettet til mere passiv politisk informationssøgning.
    Bidragets oversatte titelCan the internet swing the vote?
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2008
    Antal sider28
    StatusUdgivet - 2008
    BegivenhedNOPSA (Nordic Political Science Association) - Tromsø, Norge
    Varighed: 6 aug. 20089 aug. 2008
    Konferencens nummer: XV

    Konference

    KonferenceNOPSA (Nordic Political Science Association)
    NummerXV
    Land/OmrådeNorge
    ByTromsø
    Periode06/08/200809/08/2008

    Emneord

    • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
    • internet, politik, folketingsvalg 2007, politisk påvirkning, politisk intereresse, valgtests, blogs

    Citationsformater