Abstract

Sociale medier er for længst blevet en veletableret del af mange menneskers daglige kommunikation og en almindelig del af måden, hvorpå vi vedligeholder sociale relationer til andre mennesker. Vi er således allerede socialiseret ind i en kommunikativ virkelighed med et stadigt voksende udvalg af sociale medier, der er karakteriseret ved hver deres specifikke muligheder for social interaktion, deltagerformater og symbolske betydninger.

Sprog er centralt for, hvordan vi omgås hinanden på de sociale medier. Derfor fokuserer denne bog på sproget som en indgang til at forstå sociale dynamikker i internettets mange kommunikative kontekster. Bogen tilbyder analytiske redskaber til at forstå, hvordan forbindelsen mellem enkelte mediers kommunikative muligheder og brugernes sprogbrug tilsammen skaber komplekse og nye sociale virkeligheder. Bogen introducerer til en bred vifte af sprogvidenskabelige analysetilgange og viser gennem casestudier, hvordan disse kan anvendes i analyser af digital sprogbrug på sociale medier.

Bogen introducerer til funktionel grammatik, konversationsanalyse, diskursanalyse, sproglig etnografi, sociolingvistik, genre- og kontekstanalyse, multimodal analyse og computerlingvistik.
Bidragsydere: Elisabeth Muth Andersen, Tanya Karoli Christensen, Dirk Hovy, Torben Juel Jensen, Malene Monka, Michael Nebeling Petersen, Pia Quist, Marianne Rathje og Tobias Raun
OriginalsprogDansk
TitelSociale medier og sprog
RedaktørerAndreas Candefors Stæhr, Kristine Køhler Mortensen
Antal sider19
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2018
Sider9-28
ISBN (Trykt)9788759325964
StatusUdgivet - 2018
NavnMedier, Kommunikation, Journalistik
ISSN1904-271X

Citationsformater