@inbook{3b5063be04f14e098314fbe280c8321c,
title = "Intelligenstest i folkeskolen og betydningen for, hvad det vil sige at v{\ae}re 'et barn'",
abstract = "Emnet for denne artikel er de m{\aa}der, hvorp{\aa} testning af elevernes evner og intelligens igennem de seneste godt hundrede {\aa}r har f{\aa}et en placering i skolens praksis og herigennem har bidraget til at definere, hvad det vil sige at v{\ae}re {\textquoteright}et barn{\textquoteright}. Med analytisk afs{\ae}t i Michel Foucaults forst{\aa}else af diskursens magt-videns-formationer som det, der s{\ae}tter rammerne for subjektiveringen, vil artiklen unders{\o}ge, hvordan de rationaler og praktikker, der knytter sig til testning af intelligens, har {\ae}ndret sig over tid. Dette g{\o}res igennem to historiske nedslag: I Binet og Simons intelligenstest, der blev udformet til testning (og udskillelse) af parisiske skoleb{\o}rn i begyndelsen af 1900-tallet og i de m{\aa}der, hvorp{\aa} Howard Gardners multible intelligensbegreb i kombination med Dunn & Dunns multible l{\ae}ringsforst{\aa}else igennem de seneste ca. 15 {\aa}r har v{\ae}ret anvendt til {\textquoteright}testning{\textquoteright} og undervisningsdifferentiering i den danske folkeskole. I artiklen vil vi f{\o}lge den bev{\ae}gelse, som vi med Foucault mener at kunne identificere, fra intelligenstestens ydre objektiverende (genstands-g{\o}rende) blik til selvevalueringens indre disciplinerende blik, hvor {\textquoteright}intelligens{\textquoteright} (uanset antal og form) bliver et sp{\o}rgsm{\aa}l om individets selvdisciplinering. Igennem analysen mener vi at kunne identificere, at denne bev{\ae}gelse g{\aa}r fra {\textquoteright}det selekterede barn{\textquoteright} til {\textquoteright}det selvevaluerende barn{\textquoteright}. Med individuelle l{\ae}ringsstile og multible intelligenser er der med andre ord tale om at ydre overv{\aa}gning er transformeret til selvdisciplinering p{\aa} diskursens pr{\ae}misser: elevens ansvar-for-egen-l{\ae}ring. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, intelligens, Foucault, Gardner, testning",
author = "Gerd Christensen and Carsten Bendixen",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-338-8",
series = "Serie om l{\ae}rings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
pages = "167--187",
editor = "Andreasen, {Karen E.} and Mette Buchardt and Rasmussen, {Annette } and Ydesen, {Christian }",
booktitle = "Test og pr{\o}velser",
}