I blod og kød: om signifiantens materialitet i kunst og psykoanalyse under stadig hensyntagen til Georges Didi-Huberman

Abstract

Kunstværker repræsenterer ikke, de inkarnerer. Det gjorde også de hysteriske kroppe som fødte psykoanalysen: de inkarnerede i kød og blod, hvad de ikke kunne repræsentere med konventionelle tegn. Kunstværkets betydning er ikke bare noget fraværende, som det refererer til, men nærværende i selve dets materialitet (om det er malingens materie eller ordenes grafiske og fonetiske materie) Hvis vi skal gøre os i stand til at sanse denne materialitetens betydning, må vi, ligesom psykoanalytikeren, suspendere vores konventionelle ”læsning” af tegn og kroppe og lede efter mening i det, som ikke giver nogen mening - finde ”sens” i ”non-sens”.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLamella – Tidsskrift for teoretisk psykoanalyse
Vol/bind2
Sider (fra-til)41-61
Antal sider21
ISSN2445-8074
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Lacan, Jacques
  • Didi-Huberman, Georges
  • Fra Angelico
  • inkarnation
  • drip painting
  • hysteri
  • Freud, Sigmund
  • signifiant
  • ketchup-Kristus
  • bebudelse
  • korsfæstelse

Citationsformater