Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne

Jens Olav Dahlgaard, Jonas Hedegaard Hansen, Kasper Møller Hansen, Martin Vinæs Larsen

    Abstract

    Som al anden information kan meningsmålinger påvirke opinionen. Vi præsenterer to hypoteser til at forstå, hvordan meningsmålinger påvirker opinionen: bandwagon- og underdog-effekten. Bandwagon-effekten hævder, at vælgerne “springer med på vognen”, således at et parti i fremgang vil opleve yderligere tilslutning og omvendt, hvis partiet står til tilbagegang. Underdog-effekten fremhæver, at et parti, som står til tilbagegang, høster sympatistemmer. De to hypoteser testes via et survey-eksperiment. Vi finder belæg for bandwagon-effekten, og effekten er stærkest i positiv retning: Når et parti går frem, trækker det flere med. Der er også tendens til den negative bandwagon-effekt. Der findes ikke belæg for underdog-effekten. Effekterne er i samme retning uafhængigt af partiets størrelse. Vi afslutter med at diskutere forbud mod offentliggørelse af meningsmålinger.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer1
    TidsskriftPolitica - Tidsskrift for politisk videnskab
    Vol/bind47
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)5-23
    Antal sider19
    ISSN0105-0710
    StatusUdgivet - feb. 2015

    Citationsformater