Abstract
Voksnes tilegnelse af udtale på et andetsprog beskrives ofte i udelukkende fysiologisk-kognitive termer. I denne artikel argumenteres for, at udtaletilegnelse er en kompleks proces, som dels kombinerer fysiologisk-kognitive, interaktionelle og individuelle forhold og dels udvikler sig dynamisk over tid. Et centralt begreb er indlærerens motivation for at tilegne sig andetsproget og dermed også den betydning, som vedkommendes interaktionelle erfaringer har for udtaletilegnelsen. Desuden tillægges de undervisnings- og beskæftigelsesmæssige rammer samt det sprogpolitiske klima en vigtig rolle for, hvordan tilegnelsesprocessen forløber.
Bidragets oversatte titel | Who cares about accent?: On motivation and the acquisition of pronunciation in adult learners |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning |
Vol/bind | 2 |
Sider (fra-til) | 25-49 |
Antal sider | 25 |
ISSN | 0809-9227 |
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- udtaletilegnelse, voksne
- motivation
- interaktion
- institutionel interaktion