Hvem tænker på accent? Om motivation og udtaletilegnelse hos voksne indlærere

Abstract

Voksnes tilegnelse af udtale på et andetsprog beskrives ofte i udelukkende fysiologisk-kognitive termer. I denne artikel argumenteres for, at udtaletilegnelse er en kompleks proces, som dels kombinerer fysiologisk-kognitive, interaktionelle og individuelle forhold og dels udvikler sig dynamisk over tid. Et centralt begreb er indlærerens motivation for at tilegne sig andetsproget og dermed også den betydning, som vedkommendes interaktionelle erfaringer har for udtaletilegnelsen. Desuden tillægges  de undervisnings- og beskæftigelsesmæssige rammer samt det sprogpolitiske klima en vigtig rolle for, hvordan tilegnelsesprocessen forløber.
Bidragets oversatte titelWho cares about accent?: On motivation and the acquisition of pronunciation in adult learners
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
Vol/bind2
Sider (fra-til)25-49
Antal sider25
ISSN0809-9227
StatusUdgivet - 2007

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • udtaletilegnelse, voksne
  • motivation
  • interaktion
  • institutionel interaktion

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Hvem tænker på accent? Om motivation og udtaletilegnelse hos voksne indlærere'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater