Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne? ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år

Jens Peter Thomsen, Siri Dencker, Thomas Mørch Pedersen

    943 Downloads (Pure)

    Abstract

    Denne artikel beskæftiger sig med den generelle udvikling i den sociale rekruttering til de videregående uddannelser i Danmark de sidste 30 år og sætter særlig fokus på, hvilke sociale grupper velfærdsprofessionerne rekrutterer fra, sammenlignet med øvrige videregående uddannelser. Velfærdsprofessionerne er interessante, fordi de indtager en central rolle i forhold til at opretholde vitale funktioner i velfærdssamfundet. De seneste år har været præget af en debat om, hvorvidt disse semiprofessioner har oplevet et relativt statustab set i forhold til de øvrige videregående uddannelser. Vi undersøger ændringer i adgangen til velfærdsprofessionsuddannelserne og de øvrige videregående uddannelser gennem en række statistiske modeller på baggrund af registerdata fra perioden 1989-2011. Vi finder, at den sociale ulighed, eller sociale selektivitet, i adgangen til videregående uddannelser generelt er mindsket over årene, men primært i de perioder hvor uddannelserne ekspanderer. Vi finder videre, at den sociale selektivitet i udgangspunktet er ganske forskellig afhængig af, om vi betragter de selektive lange videregående uddannelser eller de mindre selektive velfærdsprofessionsuddannelser (hvor pædagoguddannelsen er den mindst selektive af de fire behandlede velfærdsprofessionsuddannelser).
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Sociologi
    Vol/bind24
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)11-35
    ISSN0905-5908
    StatusUdgivet - 2013

    Emneord

    • Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
    • videregående uddannelser
    • velfærdsprofessionsuddannelser
    • rekruttering
    • social baggrund
    • uddannelsesekspansion
    • status

    Citationsformater