Hvem er altereret: Historisk motiveret argument for en kopernikansk vending i funktionsteorien

Abstract

På baggrund af de teoretiske fremstillinger af den altererede vekseldominant fra 1716 og frem til i dag (2011) vurderes om vores tolkning af akkorden er i overensstemmelse, med den forståelse, som kommer til udtryk i musikken fra 1700-1900 (ca.). Det vurderes, at vores tolkning af akkorden - kvintsænket Dominant - hverken matcher hovedparten af musikhistoriens teoretiske beskrivelser eller den måde akkorden rent faktisk optræder i harmoniske forløb. Det anbefales derfor at betragte akkorden som en tertsforhøjet akkord på mols andettrin. Der argumenteres for, at dette skift i fokus kunne have konsekvenser for vores funktionsteori. Nemlig at II betragtes som hovedakkord og IV som dens afledning.
OriginalsprogDansk
BogserieDanish Musicology Online
Udgave nummer7
Sider (fra-til)5-46
Antal sider42
ISSN1904-237X
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • funktionsharmonik
  • altereret vekseldominant
  • forstørret sekst
  • generalbas
  • fundamentalbas
  • Jens Rasmussen
  • Gunner Rischel
  • Povl Hamburger

Citationsformater