Fra kollegial supervision til fællesfaglig udvikling - et eksperiment med entreprenørskabsundervisning i faget Kulturformidling

Hans Elbeshausen, Agnete Lunddahl Jensen, Ragnhild Riis

Abstract

Artiklen handler om at tilegne sig viden om entreprenørskab som undervisningsform gennem en eksperimentel praksis. Vi beskriver udfordringer, dilemmaer, erfaringer og vendepunkter i forløbet og forklarer, hvordan fokus i den kollegiale supervision flyttede til at udvikle faglighed i fællesskab. Forløbets eksplorative og fleksible form blev ledsaget af dialog på flere niveauer og inddrog både de studerende og alle undervisere. Målene kunne præciseres og ændres, og institutionens faglighed udvides. Med metaforen ’tvillinger’ blev kolleger indbudt til særligt at følge underviserne i eksperimentet. Deres involvering viste sig i dialogiske interventioner i undervisningens form og indhold.

This article presents an explorative journey carried out by a team of teachers. The aim was to develop their teaching methods in master courses in communication by integrating entrepreneurial thinking. The focus of the teacher-to-teacher supervision changed through the teamwork process. An initial concern about individual teaching skills was transformed into a joint concern about how to strengthen the academic argument for entrepreneurial thinking in academic education. The added value of working as a team in developing academic teaching is that a general reluctance towards entrepreneurial thinking has been transformed into a mutual interest and willingness to accept that certain entrepreneurial elements can improve academic standards.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bindårg 8
Udgave nummer14
Sider (fra-til)66-75
Antal sider10
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Entrepreneurship Undervisning
  • kollegial supervision

Citationsformater