Abstract
Artiklen diskuterer forskellige teorier om sammenhængen mellem hedonisk valens og medieprodukters tilskuerappel. Den argumenterer for at der ikke er paralellitet mellem begivenheders ønskværdighed i virkeligheden og deres fascination for tilskuere. Publikumsinteresse styres af eksistentiel relevans, således at ulykker død mv. er relevant information. Fiktionskonsum er en udvækst af legen, og tjener bla. til bearbejdning af og forberedelse til konfrontation med mulige fremtidige begivenheder. Samtidig vil en række adaptationer muliggøre beskæftigelsen med negativ information, fra komiske filteringer af smertelige oplevelser til tragedie-publikummets følelse af fællesskab.
Originalsprog | Tysk |
---|---|
Titel | Audiovisuelle Emotionen : Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote |
Redaktører | Anne Bartsch, Jens Eder, Kathrin Fahlenbrach |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | Köln |
Forlag | Herbert von Halem Verlag |
Publikationsdato | 2007 |
Sider | 85-102 |
ISBN (Trykt) | 978-3-938258-30-9 |
Status | Udgivet - 2007 |