Filmische Emotionen, Valenz und evolutionäre Adaptationen

Abstract

Artiklen diskuterer forskellige teorier om sammenhængen mellem hedonisk valens og medieprodukters tilskuerappel. Den argumenterer for at der ikke er paralellitet mellem begivenheders ønskværdighed i virkeligheden og deres fascination for tilskuere. Publikumsinteresse styres af eksistentiel relevans, således at ulykker død mv. er relevant information. Fiktionskonsum er en udvækst af legen, og tjener bla. til bearbejdning af og forberedelse til konfrontation med mulige fremtidige begivenheder. Samtidig vil en række adaptationer muliggøre beskæftigelsen med negativ information, fra komiske filteringer af smertelige oplevelser til tragedie-publikummets følelse af fællesskab.
OriginalsprogTysk
TitelAudiovisuelle Emotionen : Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote
RedaktørerAnne Bartsch, Jens Eder, Kathrin Fahlenbrach
Antal sider18
UdgivelsesstedKöln
ForlagHerbert von Halem Verlag
Publikationsdato2007
Sider85-102
ISBN (Trykt)978-3-938258-30-9
StatusUdgivet - 2007

Citationsformater