Abstract
Artiklen fokuserer på den litterære genre creative
nonfiction. På dansk har denne genre endnu ikke
noget navn, men på baggrund af otte danske værker
inden for genren samt en diskussion af den amerikanske
terminologi inden for området foreslås betegnelsen
faglitterære fortællinger eller alternativt
fortællende faglitteratur. Med de samme otte værker
som cases undersøges dernæst, hvilke elementer genren
typisk består af, samt hvilke hovedkvaliteter den
har at tilbyde læserne. Med henblik på analysen af
elementerne konstrueres en facetmodel, mens hovedkvaliteterne
overfor læserne analyseres på baggrund
af en teori om læseformer. Den første undersøgelse
viser, at genren i udpræget grad fremtræder som en
hybrid mellem skønlitteratur og faglitteratur, men at
den i visse henseender er en radikal genre snarere
end en hybrid. I forhold til læseren konkluderes det,
at genren tilbyder såvel faktuel viden om verden som
æstetiske (læse)oplevelser, men også at læseren, i
kraft af hybridformen, må være i stand til at veksle
mellem forskellige læsestrategier under læsningen.
Afslutningsvis karakteriseres værkerne i forhold til
velkendte type- og genrebestemmelser i faglitteratur
og skønlitteratur.
nonfiction. På dansk har denne genre endnu ikke
noget navn, men på baggrund af otte danske værker
inden for genren samt en diskussion af den amerikanske
terminologi inden for området foreslås betegnelsen
faglitterære fortællinger eller alternativt
fortællende faglitteratur. Med de samme otte værker
som cases undersøges dernæst, hvilke elementer genren
typisk består af, samt hvilke hovedkvaliteter den
har at tilbyde læserne. Med henblik på analysen af
elementerne konstrueres en facetmodel, mens hovedkvaliteterne
overfor læserne analyseres på baggrund
af en teori om læseformer. Den første undersøgelse
viser, at genren i udpræget grad fremtræder som en
hybrid mellem skønlitteratur og faglitteratur, men at
den i visse henseender er en radikal genre snarere
end en hybrid. I forhold til læseren konkluderes det,
at genren tilbyder såvel faktuel viden om verden som
æstetiske (læse)oplevelser, men også at læseren, i
kraft af hybridformen, må være i stand til at veksle
mellem forskellige læsestrategier under læsningen.
Afslutningsvis karakteriseres værkerne i forhold til
velkendte type- og genrebestemmelser i faglitteratur
og skønlitteratur.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling |
Vol/bind | 2 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 7-18 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 2245-2931 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- faglitterære fortællinger
- faglitteratur
- skønlitteratur
- læseformer
- litterære hybridformer