TY - BOOK
T1 - Facebook og stile
T2 - En undersøgelse af hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile og derigennem udtrykker identitet
AU - Rotne, Lene
PY - 2018/12
Y1 - 2018/12
N2 - Formålet med denne afhandling er at undersøge hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile, hvorfor de skriver som de gør, samt hvordan de håndterer skiftet fra det ene medium (Facebook) til det andet (stil). Jeg kan konkludere at de danske elever anvender forskellige varieteter på Facebook, og at de danske og italienske elever fremstiller sig selv på forskellige måder på Facebook. De danske elever anvender især sproglige træk når de fremstiller sig selv, mens de italienske især fremstiller sig selv vha. af ikkesproglige træk som billeder, videoer og tags. De danske stile, som er skrevet på computer, er mere professionelt opstillet end de italienske, men bærer ofte præg af ikke at have været genlæst, mens de italienske stile, som er skrevet i hånden, oftest indeholder en tydelig disposition. De italienske stile indeholder ofte forbehold og direkte henvendelser til læreren, hvilket kan hænge sammen med at der ofte er et andet og mere formelt forhold mellem lærer og elev i Italien. Både de danske og italienske elever forsøger i stilene at udtrykke en identitet som dygtige og interesserede elever, men de lykkes ikke altid helt med det. Skiftet mellem Facebook og stil håndterer både de danske og italienske elever uden problemer.
AB - Formålet med denne afhandling er at undersøge hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile, hvorfor de skriver som de gør, samt hvordan de håndterer skiftet fra det ene medium (Facebook) til det andet (stil). Jeg kan konkludere at de danske elever anvender forskellige varieteter på Facebook, og at de danske og italienske elever fremstiller sig selv på forskellige måder på Facebook. De danske elever anvender især sproglige træk når de fremstiller sig selv, mens de italienske især fremstiller sig selv vha. af ikkesproglige træk som billeder, videoer og tags. De danske stile, som er skrevet på computer, er mere professionelt opstillet end de italienske, men bærer ofte præg af ikke at have været genlæst, mens de italienske stile, som er skrevet i hånden, oftest indeholder en tydelig disposition. De italienske stile indeholder ofte forbehold og direkte henvendelser til læreren, hvilket kan hænge sammen med at der ofte er et andet og mere formelt forhold mellem lærer og elev i Italien. Både de danske og italienske elever forsøger i stilene at udtrykke en identitet som dygtige og interesserede elever, men de lykkes ikke altid helt med det. Skiftet mellem Facebook og stil håndterer både de danske og italienske elever uden problemer.
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Facebook og stile
PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
ER -