Abstract
Stifter har i novellen „Bergkristall“ foretaget en kulturantropologisk-fænomenologisk analyse af fænomenet ‚livsverden‘, som først viser de kulturelle orienteringssystemers love og tegnsystemer fra flere perspektiver, for dernæst, da børnene farer vild i sneen, systematisk at sætte disse ud af kraft og fra et perspektiv ‚hinsides‘, fra den skrækkeligt smukke tomhed, at kaste et kritisk og tydeliggørende lys over disse.Stifter har i novellen „Bergkristall“ foretaget en kulturantropologisk-fænomenologisk analyse af fænomenet ‚livsverden‘, som først viser de kulturelle orienteringssystemers love og tegnsystemer fra flere perspektiver, for dernæst, da børnene farer vild i sneen, systematisk at sætte disse ud af kraft og fra et perspektiv ‚hinsides‘, fra den skrækkeligt smukke tomhed, at kaste et kritisk og tydeliggørende lys over disse.
Bidragets oversatte titel | Tomhedens skønhed. Perspektiviske brydninger i Adalbert Stifters novelle "Bjergkrystal" |
---|---|
Originalsprog | Tysk |
Tidsskrift | Euphorion |
Vol/bind | 105, 2011 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 153-185 |
Antal sider | 32 |
ISSN | 0014-2328 |
Status | Udgivet - 1 jul. 2011 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- Realisme
- Fænomenologi
- Stifter, Adalbert