Detailhandlen styrkes - i forhold til fødevareindustrien

Abstract

Fødevarevirksomheder og detailhandlen er to store aktører i værdikæden - i jord-til-bord-kæden. De er på én gang samhandelspartnere, konkurrenter og uundværlige for hinanden. Det er vigtigt for konkurrencen og for et velfungerende marked, at detailhandlen og fødevarevirksomhederne er lige stærke - og at den ene ikke kan dominere over den anden. I de seneste årtier er udviklingen gået i retning af, at detailhandlen er blevet større, mere global og koncentreret, og de har derved fået en større markedsmagt. Dette er i et vist omfang sket på bekostning af fødevarevirksomhederne, som ikke er fulgt med i samme tempo. Der findes forskellige måder, hvorpå fødevareindustrien kan tilpasse sig eller udnytte detailhandlens udvikling. Hvad der er optimalt i de enkelte tilfælde, vil være afhængig af en række forhold i virksomhederne og på markedet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Landoekonomi
Vol/bind199
Udgave nummer2
Sider (fra-til)63-71
Antal sider9
ISSN0040-7119
StatusUdgivet - 2013

Citationsformater