Abstract
Selvom strategisk kommunikation i dag handler om meget mere end pressemeddelelser og netværk til journalister på nyhedsredaktionerne, argumenterer artiklen for, at medierne fortsat indtager særlig central position som målgruppe for de initiativer og tiltag, som kommunikationsbranchens professionelle iværksætter. Artiklen tager afsæt i en undersøgelse af den danske kommunikationsbranches relationer til medierne fra 2005, som viser, at medierelaterede arbejdsopgaver – formidling, relationspleje, medieovervågning og medietræning mm. – fylder mere og mere i visse kommunikationsfolks arbejde i takt med den stigende konkurrence om synlighed og dagsordener i det offentlige rum. Indsatser, som faktisk har gennemslagskraft, da kommunikationsbranchen også oplever, at journalister og redaktioner i stigende grad, mere eller mindre kritisk, benytter deres forskellige typer informationssubsidier i de redaktionelle tekster. Selvom magtforholdet dermed ikke nødvendigvis er vendt til kommunikatørernes fordel, har det i hvert fald medvirket til, at arbejdsfordelingen mellem de redaktionelle medarbejdere i medierne og kommunikationsbranchen har forrykket sig.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | N O R D I C O M - Information |
Vol/bind | 31 |
Udgave nummer | 1-2 |
Sider (fra-til) | 81-112 |
Antal sider | 32 |
ISSN | 0349-5949 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- Strategisk kommunikation
- Medierelationer
- Kilderelationer