Det er et spørgsmål om at gøre det nemt, men ikke at føre pennen: Den danske kommunikationsbranches medierelationer.

Abstract

Selvom strategisk kommunikation i dag handler om meget mere end pressemeddelelser og netværk til journalister på nyhedsredaktionerne, argumenterer artiklen for, at medierne fortsat indtager særlig central position som målgruppe for de initiativer og tiltag, som kommunikationsbranchens professionelle iværksætter. Artiklen tager afsæt i en undersøgelse af den danske kommunikationsbranches relationer til medierne fra 2005, som viser, at medierelaterede arbejdsopgaver – formidling, relationspleje, medieovervågning og medietræning mm. – fylder mere og mere i visse kommunikationsfolks arbejde i takt med den stigende konkurrence om synlighed og dagsordener i det offentlige rum. Indsatser, som faktisk har gennemslagskraft, da kommunikationsbranchen også oplever, at journalister og redaktioner i stigende grad, mere eller mindre kritisk, benytter deres forskellige typer informationssubsidier i de redaktionelle tekster. Selvom magtforholdet dermed ikke nødvendigvis er vendt til kommunikatørernes fordel, har det i hvert fald medvirket til, at arbejdsfordelingen mellem de redaktionelle medarbejdere i medierne og kommunikationsbranchen har forrykket sig.

OriginalsprogDansk
TidsskriftN O R D I C O M - Information
Vol/bind31
Udgave nummer1-2
Sider (fra-til)81-112
Antal sider32
ISSN0349-5949
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • Strategisk kommunikation
  • Medierelationer
  • Kilderelationer

Citationsformater