Abstract
I 2008 påbegyndte Det Juridiske Fakultet et omfattende udviklingsarbejde med henblik på at gennemføre en grundlæggende pædagogisk reform af den juridiske uddannelse ved Københavns Universitet.
På Det Juridiske Fakultet kalder vi dette udviklingsarbejde for ’Studiereformen af 2011’ eller blot ’Studiereformen’. Med Studieordningen af 2011 for den juridiske bacheloruddannelse blev dette pædagogiske reformarbejde implementeret. Første årgang på godt 800 jurastuderende blev optaget og begyndte på den reformerede juridiske bacheloruddannelse i september 2011, og med fjerde optag i september 2014 på den nye 2011-studieordning er reformen nu fuldt ud implementeret på hele den juridiske bacheloruddannelse.
Den pædagogiske reform er baseret på et grundlæggende re-design af bacheloruddannelsen; af strukturen og fagene, af læringsprincipperne og, først og fremmest, af undervisningen.
I dette kapitel beskrives baggrunden for Studiereformen, de konkrete pædagogiske elementer i reformen og rationalerne bag reformen. Derefter diskuteres resultaterne for så vidt angår ændringerne i de studerendes adfærd, trivsel og læring som følge af den ændrede tilrettelæggelse og gennemførelse af den juridiske bacheloruddannelse. Afslutningsvis overvejes og diskuteres det i en perspektivering, hvordan man med fordel kan udbygge og supplere denne pædagogiske reform med en faglig, indholdsmæssig og didaktisk reform af den juridiske uddannelse.
På Det Juridiske Fakultet kalder vi dette udviklingsarbejde for ’Studiereformen af 2011’ eller blot ’Studiereformen’. Med Studieordningen af 2011 for den juridiske bacheloruddannelse blev dette pædagogiske reformarbejde implementeret. Første årgang på godt 800 jurastuderende blev optaget og begyndte på den reformerede juridiske bacheloruddannelse i september 2011, og med fjerde optag i september 2014 på den nye 2011-studieordning er reformen nu fuldt ud implementeret på hele den juridiske bacheloruddannelse.
Den pædagogiske reform er baseret på et grundlæggende re-design af bacheloruddannelsen; af strukturen og fagene, af læringsprincipperne og, først og fremmest, af undervisningen.
I dette kapitel beskrives baggrunden for Studiereformen, de konkrete pædagogiske elementer i reformen og rationalerne bag reformen. Derefter diskuteres resultaterne for så vidt angår ændringerne i de studerendes adfærd, trivsel og læring som følge af den ændrede tilrettelæggelse og gennemførelse af den juridiske bacheloruddannelse. Afslutningsvis overvejes og diskuteres det i en perspektivering, hvordan man med fordel kan udbygge og supplere denne pædagogiske reform med en faglig, indholdsmæssig og didaktisk reform af den juridiske uddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Universitetspædagogiske praksisser |
Redaktører | Peter Stray Jørgensen, Lotte Rienecker |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2015 |
Udgave | 1 |
Sider | 317-332 |
ISBN (Trykt) | 9788759321379 |
ISBN (Elektronisk) | 9788759324035 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- Det Juridiske Fakultet
- Studiereform
- jurastuderende;læring;universitetsdidaktik;læringsteori