De sociale mediers brugervilkår del I - aftalen

Rasmus Kristian Feldthusen, Torsten Bjørn Larsen

Abstract

Det Sociale Medium som f.eks. Twitter, Snapchat, Foursquare, Facebook, Instagram, Pinterest, Tinder og Youtube har betinget sig en række standardvilkår som Brugeren, der måtte ønske at oprette en Profil, skal acceptere som led i oprettelsen. Ved at klikke på ”opret profil” eller en hermed tilsvarende formulering, accepterer Brugeren Det Sociale Mediums vilkår for brug af platformen, hvorfor der ifølge Det Sociale Medium er indgået en bindende Aftale med Brugeren. Det kan – i mangel af dansk administrativ praksis og dansk retspraksis – konkluderes, at en række hensyn, herunder parternes berettigede forventninger og den kontraktuelle balance taler for, at der er indgået en Aftale mellem Det Sociale Medium og Brugeren, mens der tilsvarende er en række hensyn, herunder selve aftaleprocessen og nogle vilkårs særlige karakter, der taler imod, at der er indgået en sådan Aftale. En afvejning af de modsatrettede hensyn kan på nuværende tidspunkt ikke føre til et entydigt resultat, om end vi på det foreliggende grundlag hælder mod, at Aftalen – hvis ikke i sin helhed så delvist – må formodes at være gyldig.
OriginalsprogDansk
ArtikelnummerET.2016.266
TidsskriftErhvervsjuridisk Tidsskrift
Sider (fra-til)266-273
Antal sider8
ISSN1901-3612
StatusUdgivet - okt. 2016

Emneord

  • Det Juridiske Fakultet
  • Sociale Medier
  • Brugervilkår

Citationsformater