Abstract
Pr. 1. juli 2015 gik de såkaldte klippekort ud af brug efter i mere end fyrre år at have formidlet mellem individ, offentlig transport og byrum i København og hele hovedstadsregionen. Undersøgelsen rettes især mod de automater, som har stået for afstemplingen af klippekortene. Disse automater - alle gule - har styret de rejsendes blikke og bevægelser, men aldrig været gjort til genstand for anerkendende iagttagelse eller bare visuel opmærksomhed. Studiet former sig som en tekst med flere lag, der typografisk er udskilt: 1. en afdækning af den spontane visuelle erfaring og 2. en efterfølgende konfrontation med den virkelighed, som på undersøgelsens tidspunkt kun havde ganske få dage tilbage at leve i. Artiklen rummer endelig en fotografisk registrering af afstemplingsautomater på togperroner, i busser og på metrostationer. Artiklens 11 farvefotografier er optaget af forfatteren.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Titel | Work in Public |
Redaktører | Rachel Alliston |
Antal sider | 21 |
Udgivelsessted | Berlin |
Forlag | Press LMP (Berlin, Germany) |
Publikationsdato | 2015 |
Sider | 84-104 |
ISBN (Elektronisk) | 9780997021400 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- Klippekort
- København
- Hovedstadsregionen
- Bykultur
- Mobilitet
- Feltstudier
- Fotografi
- Teknologi
- Kunst
- Offentligt rum
- Offentlig transport
- S-tog
- Metro
- Regionaltog
- Bustransport
- Industrielt design
- Afstemplingsautomater