Abstract
Begrebet kodeskift anvende i to beslægtede, men dog forskellige felter inden for lingvistikken: andetsprogstilegnelsesforskningen og tosprogethedsforskningen. I den første analyseres kodeskift som læringsstrategier, i den anden analyseres kodeskift ud fra et kompetencesyn. Denne artikel har til hensigt at undersøge grænsen mellem de to felter ved at undersøge anvendelsen af kodeskift hos førsteårs indlærere af dansk. Vores undersøgelse peger på at kodeksift optræder som en færdighed, som anvendes i tidlige forsøg på at lege med sproget, som anvendes i konversation (dask/engelsk og dansk/polsk/tysk/engelsk). Dermed er vi nødt til at anerkende kodeskift som en stidg mere sofistikeret sprogfærdighed selv på et tidligt stadium af andetsprogstilegnelsen.
Bidragets oversatte titel | Kodeskift som en kommunikations-, lærings- og social forhandlingsstrategi hos førsteårsindlærere af dansk |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | International Journal of Applied Linguistics |
Vol/bind | 13 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 23-53 |
Antal sider | 31 |
ISSN | 0802-6106 |
Status | Udgivet - 2003 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- kodeskift
- pragmatiske strategier