Code-switching as a communication, learning, and social negotiation stategy in first-year learners of Danish

Bidragets oversatte titel: Kodeskift som en kommunikations-, lærings- og social forhandlingsstrategi hos førsteårsindlærere af dansk

Juni Søderberg Arnfast, Jens Normann Jørgensen

28 Citationer (Scopus)

Abstract

Begrebet kodeskift anvende i to beslægtede, men dog forskellige felter inden for lingvistikken: andetsprogstilegnelsesforskningen og tosprogethedsforskningen. I den første analyseres kodeskift som læringsstrategier, i den anden analyseres kodeskift ud fra et kompetencesyn. Denne artikel har til hensigt at undersøge grænsen mellem de to felter ved at undersøge anvendelsen af kodeskift hos førsteårs indlærere af dansk. Vores undersøgelse peger på at kodeksift optræder som en færdighed, som anvendes i tidlige forsøg på at lege med sproget, som anvendes i konversation (dask/engelsk og dansk/polsk/tysk/engelsk). Dermed er vi nødt til at anerkende kodeskift som en stidg mere sofistikeret sprogfærdighed selv på et tidligt stadium af andetsprogstilegnelsen.
Bidragets oversatte titelKodeskift som en kommunikations-, lærings- og social forhandlingsstrategi hos førsteårsindlærere af dansk
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftInternational Journal of Applied Linguistics
Vol/bind13
Udgave nummer1
Sider (fra-til)23-53
Antal sider31
ISSN0802-6106
StatusUdgivet - 2003

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • kodeskift
  • pragmatiske strategier

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Kodeskift som en kommunikations-, lærings- og social forhandlingsstrategi hos førsteårsindlærere af dansk'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater