Abstract
Indlægget gennemgår en række forvaltningsretlige og persondataretlige problemstillinger ved indførelsen af digital forvaltning. Det søges påvist, at adgang til digital kommunikation, herunder gennem selvbetjeningssystemer, kan være til store glæde for ressourcestærke borgere, men at der er retssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved tvungen overgang til digital
kommunikation. Der argumenteres for, at ønsket om øget automatiseret afgørelsesvirksomhed må forventes at påvirke på den måde, hvorpå vi udformer offentligretlig lovgivning, ligesom der peges på den ændrede rolle for prøvelsesinstanserne, som automatiserede afgørelser medfører. Der advares imod en alt for håndfast udnyttelse af informationsteknologiens muligheder for
at etablere fælles informationssystemer for forskellige myndigheder med genbrug af data, der er blevet indsamlet i andre sammenhænge. Endelig søges det påvist, at overgang til digital sagsbehandling undertiden indebærer, at forvaltningspersonellet overser selv grundlæggende forvaltningsretlige krav til sagsbehandlingen.
kommunikation. Der argumenteres for, at ønsket om øget automatiseret afgørelsesvirksomhed må forventes at påvirke på den måde, hvorpå vi udformer offentligretlig lovgivning, ligesom der peges på den ændrede rolle for prøvelsesinstanserne, som automatiserede afgørelser medfører. Der advares imod en alt for håndfast udnyttelse af informationsteknologiens muligheder for
at etablere fælles informationssystemer for forskellige myndigheder med genbrug af data, der er blevet indsamlet i andre sammenhænge. Endelig søges det påvist, at overgang til digital sagsbehandling undertiden indebærer, at forvaltningspersonellet overser selv grundlæggende forvaltningsretlige krav til sagsbehandlingen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | 40. Nordiske Juristmøte : Olso 21. - 22. august 2014 |
Redaktører | Inge Lorange Backer |
Antal sider | 14 |
Vol/bind | 1 |
Udgivelsessted | Oslo |
Publikationsdato | 2014 |
Sider | 91-104 |
Status | Udgivet - 2014 |