Abstract
I de seneste par år har der været heftige diskussioner i danske medier om brugen af raciale stereotyper på indpakningen af såkaldte kolonialvarer i supermarkederne. Kritikken af billedernes racistiske effekter er ofte blevet afvist med påstanden om, at det er absurd at tale om racisme i mødet med noget så hverdagsagtigt som emballagen på kaffe, kakao eller chokolade. Men kikker man den danske mærkevarehistorie i kortene, står det klart at reklamebilleders påvirkningskraft ikke er til at spøge med. Mærkevareindustrien har været central i udbredelsen og normaliseringen af racistiske forståelser af forskellighed - en visuel kolonialisme som vi fortsat ser spor af i dag.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Noter |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 26-29 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 0107-1424 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet
- racisme
- vareracisme
- kolonialvarer
- dansk kolonihistorie
- colonialism
- irma
- cirkel kaffe
- racism
- commodity racism
- collecting cards
- reklamesamlemærke
- mærkevarehistorie
- reklame
- reklamehistorie
- dansk vestindien
- st croix
- visuel kolonialisme
- visual colonialism