At samle på de Andre: Visuel kolonialisme og vareracisme i Danmark

Abstract

I de seneste par år har der været heftige diskussioner i danske medier om brugen af raciale stereotyper på indpakningen af såkaldte kolonialvarer i supermarkederne. Kritikken af billedernes racistiske effekter er ofte blevet afvist med påstanden om, at det er absurd at tale om racisme i mødet med noget så hverdagsagtigt som emballagen på kaffe, kakao eller chokolade. Men kikker man den danske mærkevarehistorie i kortene, står det klart at reklamebilleders påvirkningskraft ikke er til at spøge med. Mærkevareindustrien har været central i udbredelsen og normaliseringen af racistiske forståelser af forskellighed - en visuel kolonialisme som vi fortsat ser spor af i dag.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Noter
Udgave nummer1
Sider (fra-til)26-29
Antal sider4
ISSN0107-1424
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • racisme
  • vareracisme
  • kolonialvarer
  • dansk kolonihistorie
  • colonialism
  • irma
  • cirkel kaffe
  • racism
  • commodity racism
  • collecting cards
  • reklamesamlemærke
  • mærkevarehistorie
  • reklame
  • reklamehistorie
  • dansk vestindien
  • st croix
  • visuel kolonialisme
  • visual colonialism

Citationsformater