Anm. af Niels Egelund & Torben Tranæs (red.) et al.: Pisa Etnisk 2005. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag og Anm. af Peter Allerup: Pisa 2000's læseskala. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag

    Abstract

    Anmeldelse af to bøger fra Rockwool Fondens forskningsenhed: PISA Etnisk 2005 og PISA 2000 læseskala.  Det vurderes, at spørgsmålene omkring indvandrerbørns nødvendige kvalifikationer for at klare sig i det danske uddannelsessytem belyses mindre hensigtsmæssigt - det samme gælder kommunikationen af resultaterne i de nævnte rapporter. Her peges overvejende på etnicitet som forklarende variabel. Analyserne peger imidlertid på andre forklarende variable, som vi kender fra andre undersøgelser: køn, sociale forhold, forældrenes uddannelsesniveau samt lærernes forventninger. Resultaterne præsenteres med mange tabeller og figurer, og da teksten er vanskelig tilgængelig rejses spørgsmålet om man når den ønskede målgruppe. Endelig problematiseres det forskningsmæssige og teoretiske udgangspunkt for det empiriske fundament, som undersøgelsen hviler på.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftØkonomi & Politik
    Vol/bind80
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)80-82
    Antal sider3
    ISSN0030-1906
    StatusUdgivet - 2007

    Citationsformater