Abstract
Anmeldelse af to bøger fra Rockwool Fondens forskningsenhed: PISA Etnisk 2005 og PISA 2000 læseskala. Det vurderes, at spørgsmålene omkring indvandrerbørns nødvendige kvalifikationer for at klare sig i det danske uddannelsessytem belyses mindre hensigtsmæssigt - det samme gælder kommunikationen af resultaterne i de nævnte rapporter. Her peges overvejende på etnicitet som forklarende variabel. Analyserne peger imidlertid på andre forklarende variable, som vi kender fra andre undersøgelser: køn, sociale forhold, forældrenes uddannelsesniveau samt lærernes forventninger. Resultaterne præsenteres med mange tabeller og figurer, og da teksten er vanskelig tilgængelig rejses spørgsmålet om man når den ønskede målgruppe. Endelig problematiseres det forskningsmæssige og teoretiske udgangspunkt for det empiriske fundament, som undersøgelsen hviler på.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Økonomi & Politik |
Vol/bind | 80 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 80-82 |
Antal sider | 3 |
ISSN | 0030-1906 |
Status | Udgivet - 2007 |