Intet billede af Bettina Perregaard

Bettina Perregaard

dr.phil

  • Emil Holms Kanal 2

    2300 København S

19952019

Publikationer pr. år

Personlig profil

CV

Siden 2005 lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab.

Fra 2019 medlem af Editorial Board ved tidsskriftet Language & Communication

I 2018 Fulbright-stipendiat ved University of California, Berkeley

Siden 2016 formand for Lektoratsudvalget under Styrelsen for Forskning og Uddannelse

I 2016 dr.phil. fra Københavns Universitet på afhandling om sproglig socialisation: Vær i verden. Intentionelle og interaktionelle mønstre i barnets hverdagsliv, U Press

Siden  2013 Medlem af Konsortiet for Sprog- og Fagdidaktik i Folkeskolen, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

Fra 2013-2016 ph.d.- koordinator ved instituttet.

Fra 2003-2004 lektor i dansk sprog ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

Fra 2001-2002 post doc.-stipendium fra Carlsbergfondet.

Fra 1998-2000 adjunkt ved Nordisk Filologi, KU.

I 1998 ph.d. fra Københavns Universitet. Som ph.d.-stipendiat var jeg i 1995 på studieophold ved Harvard University (Graduate School of Education).

Cand. mag i dansk og engelsk i 1993. Som kandidatstuderende var jeg i 1990-91 på studieophold ved University of Colorado at Boulder, hvor jeg læste lingvistik og sociologi (Fulbright stipendium).

Aktuel forskning

Forsker i sproglig socialisation og i narrativitet.  Jeg er især optaget af det teoretiske, metodologiske og analytiske grundlag for beskrivelsen af børns tidlige sproglige socialisation i hjem og skole. Sammen med Dorthe Duncker og forskergruppen 'Sprog i tid og kontekst' har jeg afsluttet et tre-årigt FKK-finansieret forskningsprojekt i sproglig konventionsdannelse. Mit bidrag er først og fremmest et større socialisationsteoretisk værk (disputats): 'Vær i verden. Intentionelle og interaktionelle mønstre i barnets hverdagsliv' (2016). Efteråret 2018 var jeg Fulbright-stipendiat ved University of California, Berkeley, hvor jeg var tilknyttet Department of Scandinavian med et forskningsprojekt, der har titlen Space, Time, Self, and Voice in Interdisciplinary Narrative Research.

Primære forskningsområder

Sproglig socialisation, narrativitets- og skriftsprogsforskning. Har skrevet ph.d.-afhandling om L.S. Vygotskys sprogpsykologi og den heraf afledte forskning i sammenhængen mellem (børns) tale- og skriftsprog. Har udgivet bøgerne Forskning og undervisning i skriftsprog (2002); Må vi skrive på vores historie? Børns organisering og udnyttelse af skriftsprog (2003); Pædagogisk sprogforskning (2004); Samtalen i psykoterapi (2007), Vær i verden. Intentionelle og interaktionelle mønstre i barnets hverdagsliv (2016), Narrativitet mellem sprog, handling og selv (2016) samt en række artikler inden for de emneområder, der indkredses nedenfor.

Undervisnings- og vejledningsområder

Jeg underviser på grunduddannelse og overbygning inden for danskfaget og på kandidatuddannelsen i sprogpsykologi og fungerer som BA-, speciale- og ph.d.-vejleder inden for sproglig socialisation, skriftsprogstilegnelse og skriftsproglig udvikling, narrativitet og selv, privat og institutionel samtalepraksis (middagsbordssamtaler, klasseværelsesinteraktion, forældremøder, andre former for konsultationer med børn, psykoterapi mm.). Er videnskabsteoretisk og -historisk interesseret og især optaget af den tværdisciplinære beskæftigelse med sprog, der inddrager og diskuterer fænomenologisk, udviklingspsykologisk, antropologisk og kognitionsvidenskabelig teori og metode.

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • sproglig socialisation
  • narrativitet
  • skriftsproglig udvikling

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne, hvor Bettina Perregaard er aktive. Disse emneetiketter kommer fra dennes persons arbejder. Sammen danner de et unikt fingerprint.
  • 6 Lignende profiler