Beskrivelse
Teleselskabet Telenor har lavet en undersøgelse via Openion, der viser tydelige tendenser til, at forældre foretrækker at atge og dele selfies af sig selv frem for af deres børn. Desuden tager de langt flere selfies end deres børn, de digital infødte, gør. Hvorfor?Bent Fausing, lektor, Ph.d. i æstetik og visuel kommunikation i moderne medier ved Københavns Universitet og forfatter til flere artikler om selfier i danske og udenlandske tidsskrifter er ikke overrasket over tendensen i undersøgelsen: ”Stigningen af smartphones gør, at det at få taget sit portræt og sit selvportræt, som ellers var forbeholdt overklassen, nu er forbeholdt alle. Samtidig er de nye selvportrætter befriet for den alvor, tyngde og det stive arrangement, de gamle blev holdt i. Selfierne er uhøjtidelige, spontane og med kameraet tæt på og nærkontakt mellem personerne, hvis der er flere med, fordi det hele forgår i arms længde. Når den ældre generationer overtager selfierne så markant skyldes det, at den yngre generation, de såkaldt digitalt indfødte, altså de der er født omkring 1993 og derefter, har et afslappet forhold til de digitale muligheder og til uploads på de sociale medier. Den ældre generation lærer af den yngre, blot ikke det afslappede forhold. Helle Thorning Schmidt, sagde at hun havde lært at tage selfier af sine døtre, i forbindelse med den berømte selfie af hende Cameron og Obama. Obama sagde noget lignende. Den ældre generation vil se sig selv og mærke omgivelsernes reaktion på billedet af sig selv. Heri ligger det projekt, som er indbefattet alle selvportrætter uanset tid, nemlig at holde et billede frem af sig selv blive accepteret af omverdenen, få anerkendelse og også lære sig selv bedre at kende. ”
Teleselskabet Telenor har lavet en undersøgelse, der viser tydelige tendenser til, at forældre foretrækker at atge og dele selfies af sig selv frem for af deres børn. Desuden tager de langt flere selfies end deres børn, de digital infødte, gør. Hvorfor? Bent Fausing, lektor, Ph.d. i æstetik og visuel kommunikation i moderne medier ved Københavns Universitet og forfatter til flere artikler om selfier i danske og udenlandske tidsskrifter er ikke overrasket over tendensen i undersøgelsen: ”Stigningen af smartphones gør, at det at få taget sit portræt og sit selvportræt, som ellers var forbeholdt overklassen, nu er forbeholdt alle. Samtidig er de nye selvportrætter befriet for den alvor, tyngde og det stive arrangement, de gamle blev holdt i. Selfierne er uhøjtidelige, spontane og med kameraet tæt på og nærkontakt mellem personerne, hvis der er flere med, fordi det hele forgår i arms længde. Når den ældre generationer overtager selfierne så markant skyldes det, at den yngre generation, de såkaldt digitalt indfødte, altså de der er født omkring 1993 og derefter, har et afslappet forhold til de digitale muligheder og til uploads på de sociale medier. Den ældre generation lærer af den yngre, blot ikke det afslappede forhold. Helle Thorning Schmidt, sagde at hun havde lært at tage selfier af sine døtre, i forbindelse med den berømte selfie af hende Cameron og Obama. Obama sagde noget lignende. Den ældre generation vil se sig selv og mærke omgivelsernes reaktion på billedet af sig selv. Heri ligger det projekt, som er indbefattet alle selvportrætter uanset tid, nemlig at holde et billede frem af sig selv blive accepteret af omverdenen, få anerkendelse og også lære sig selv bedre at kende. ”
Emne
Se ovenforPeriode | 15 jul. 2015 |
---|
Emneord
- Selfies, forældre, børn, brug, selvportrætter, ny teknologi, sociale medier, æstetik, anerkendelse, subjektivitet, at skabe sig selv som billede, tillid