Beskrivelse
Behov for fornyet overvågning
Når det gælder Forsvarets civile overvågning af Arktis, er der imidlertid ingen tvivl om, at der er behov for en fornyet indsats, påpeger lektor Uffe Jakobsen.
»Indtil nu har overvågningen af skibstrafikken i Arktis været baseret på et nærmest manuelt system, som hedder GREENPOS. Det indebærer, at når et skib sejler ind i den grønlandske zone, har det pligt til at melde sin ankomst og sin position. Det kan skibet gøre ved at ringe eller sende en mail til Arktisk Kommando.«
»Men systemet er baseret på at enkeltpersoner husker at sørge for at overholde deres pligt til at indberette oplysningerne hver sjette time,« siger Uffe Jakobsen, som selv har forsket i skibstrafikken i Arktis i forbindelse med forskningssamarbejdet MARPART.
Trafik ikke steget markant i Grønland
Selvom både politikere og Forsvaret taler om stigende trafik i Arktis, er skibstrafikken i de grønlandske farvande indtil videre ikke steget nær så markant som i andre arktiske lande, påpeger Uffe Jakobsen.
»Der er en hypotese om, at klimaforandringer og isens afsmeltning vil betyde, at vi får øget skibstrafik i Arktis. Men indtil videre har der været stor forskel på, hvordan trafikken i Arktis har udviklet sig. Langs Norges og Ruslands kyster har der virkelig været tale om en øgning af skibstrafikken, men i de grønlandske farvande har vi ikke set den samme stigning,« siger Uffe Jakobsen.
Han henviser til en rapport fra 2016, som viser, at skibstrafikken i Grønlands farvande har »været begrænset til færre end 600 årlige ankomster i gennemsnittet igennem de seneste 10 år.«
Stigning i krydstogtskibe
Størstedelen af skibstrafikken i Grønland kommer fra fiskeri, men rapporten forudser, at der i de kommende år kan ske en stigning i trafikken fra krydstogtskibe, som besøger de spektakulære gletsjere og isbjerge i sommermånederne. Til gengæld ser rapporten ikke det helt store potentiale for øgning af trafikken fra fragtskibe og trafik i forbindelse med minedrift i de grønlandske farvande, påpeger Uffe Jakobsen.
»Der er ikke rigtig kommet gang i den grønlandske minedrift endnu, og den almindelig vare- og persontransport har været stort set stabilt i de grønlandske farvande. Så man forventer – eller håber – at den største stigning i skibstrafikken vil komme fra den stigende turisme i området.«
»Men det er også virkelig væsentligt, at vi har en god overvågning af krydstogtskibe. Der er en væsentlig sikkerhedsrisiko, for der er mange mennesker ombord, som befinder sig i et øde område,« siger Uffe Jakobsen.
(Kilde: https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-vil-forsvaret-have-en-satellit-over-arktis)
Periode | 2 feb. 2018 |
---|