Beskrivelse
Undervisningen sætter fokus på den stigende idealisering af kompetenceudvikling og livslang læring på det voksenpædagogiske område: Hvad betyder det for pædagogikken, at det gode voksenliv i identificeres livslang (selv- og) kompetenceudvikling og læring? Hvilke idealforestillinger om den lærende og det omgivende samfund knytter sig hertil? Og hvilke muligheder og problematikker giver det for pædagogikken som videnskab og professionel praksis?Undervisningen former sig dels som en kritisk samtidsdiagnostisk eksamination af begreberne om kompetenceudvikling og livslang læring og deres tilknytning til nogle bestemte idealforestilling om voksenuddannelse. Dels som en metodisk-teoretisk diskussion af, hvordan disse lader sig analysere i en konkret pædagogisk sammenhæng med henblik på – og i forbindelse med - den studerendes selvstændige arbejde med en selvvalgt case.
Undervisningen er struktureret om følgende fire hovedtemaer:
i) Kompetenceudvikling og livslang (voksen)læring som politisk strategi, ii) Kompetenceudvikling og livslang (voksen)læring som institutionaliseret praksis,
iii) Kompetenceudvikling og livslang (voksen)læring som individuel coaching og selvudvikling, iv) Kompetenceudvikling og livslang (voksen)læring som transformation af pædagogikkens videns- og virkefelt.
Undervisningen strækker sig over 10 gange af 2-4 timers varighed, baseret på lærer- og studenteroplæg, diskussion og selvstændigt gruppearbejde. Undervisningen i den sidste del af kurset er tilrettelagt sådan, at det bliver muligt at udvikle og drøfte den personlige eksamenscase med feed back fra medstuderende.
Periode | 8 sep. 2011 → 10 jan. 2012 |
---|---|
Sted for afholdelse | Unknown external organisation |