Beskrivelse
Abstract: Center for Internationalisering og Parallelsproglighed, Københavns Universitet, udvikler fra 2012 til 2014 et nyt kursuskoncept for danskundervisning for vidensarbejdere i Københavnsområdet, med udgangspunkt i en behovsanalyse blandt udenlandsk personale på 4 universiteter i området: Københavns Universitet, IT-Universitetet, Danmarks Tekniske Universitet og Aalborg Universitet CPH. Udviklingen af kursuskonceptet er en af arbejdspakkerne i et EU-socialfondsprojekt, Copenhagen Talent Bridge, hvis overordnede formål er at tiltrække og fastholde internationale vidensarbejdere i hovedstadsregionen.Tanken er, at de nyansatte vidensarbejdere umiddelbart efter deres tiltrædelse kan komme i gang med danskkurset, ud fra den betragtning, at det har væsentlig betydning for en positiv identitetsdannelse som legitime deltagere på arbejdspladsen, at dansktilegnelsen - og i særlig grad tilegnelsen af arbejdspladsspecifikt dansk – dels foregår i takt med, at de nyansatte integrerer sig på arbejdspladsen, og dels at dansklæringen netop tager udgangspunkt i den arbejdsmæssige kontekst.
Jeg vil i mit foredrag berøre centrale resultater fra første del af behovsanalysen: En omfattende spørgeskemaundersøgelse samt analyser af interviews med deltagerne på kurset, interviews der drejser sig om subjektive aspekter af deres sproglæring: konkrete erfaringer, følelser, motivationelle dynamikker etc.
Udgangspunktet for udviklingen af kursuskonceptet er bl.a. Bonny Norton, Claire Kramsch, Zoltan Dörnyeis tanker om subjektivitet, investering i sproglæringen og motivation set i et dynamisk perspektiv.
Periode | 14 jun. 2013 |
---|---|
Begivenhedstitel | Nordand 11: 11. konference om Nordens sprog som andetsprog |
Begivenhedstype | Konference |
Konferencenummer | 11 |
Placering | Stockholm, SverigeVis på kort |