Beskrivelse
Von Trier, kønnet og religionskritikken Ved litterat Lilian Munk Rösing, Institut for Kunst og Kulturvidenskab (KU) & teolog Gitte Buch-Hansen, Det Teologiske Fakultet (KU) Von Triers filmværk – ikke mindst de senere film Antichrist (2009) og Nymphomaniac (2013) – er af teologer og feminister blevet kritiseret for at være henholdsvis ”ukristelige” og ”misogyne” – eller begge dele. Men hvis man tager udgangspunkt i von Triers brug af transfigurationen fra de synoptiske evangelier i Nymphomaniac, hvor den kvindelige hovedperson Joe placeres i Jesus’ sted, og forstår denne scene i lyset af den franske filosof og feminist Luce Irigarays kreative genlæsning af Feuerback i essayet ”Femmes divines” (1987), er sagen mere kompliceret. I essayet hævder Irigaray, at projektionen som a ”sensible transcendental” er en forudsætning for subjektiviteten, og peger på, at den maskuline projektion i traditionens gudsbillede har hindret det andet køn i at udvikle en egen subjektivitet. Von Trier synes i sine film at være ude i samme religionskritiske ærinde. Vi lader denne aften to personer, som løbende har beskæftiget sig med von Trier, køn og teologi/religion samtale om filmene: Litteraten Lillian Munk Rösing, som har et indgående kendskab til den franske, filosofiske psykoanalyse, og eksegeten Gitte Buch-Hansen, der har arbejdet med brugen af Bibelen i von Triers film. Som optakt til aftenen vil Teologisk Filmklub vise Nymphomaniac i uge 40 (for nærmere information se fakultetets hjemmeside). Aftenen er blevet til i samarbejde med Filmklubben, Forum for Køn og Teologi samt Center for Studiet af Bibelens Brug.Periode | 7 okt. 2014 |
---|---|
Sted for afholdelse | Unknown external organisation |