Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet (priser, ekstern undervisning samt andet). - Andet
Beskrivelse
Gennem tiden er der udført omfangsrige kvalitative studier af indbrudstyves motivationer og
sælgere af hælervarers strategier (Cromwell, Olsen & Avary, 1991; Wright & Decker, 1994;
Stevenson, 2001; Schneider, 2005) og i litteraturen om hælerimarkeder er der i høj grad blevet
fokuseret på udbudssiden (Patel 2013). Omvendt har køberne af de hælede varer ikke fået
samme opmærksomhed. Den undersøgelse som Sociologisk Institut vil gennemføre for Det
Kriminalpræventive Råd trækker på den forskningstradition, der fremhæver markedets indre
logik (the market reduction approach) (Sutton & Simmonds 2004) og vil bidrage til at skabe
øget indsigt i købernes motivationer for at handle på markedet. Dette undersøges i forhold til en
specifik dansk kontekst og gennem en række fokusgruppeinterviews foretaget af metodisk
stærke sociologer på det kriminologiske felt.