Beskrivelse
Forskning og undervisning er universitetets to hovedopgaver, der ifølge Universitetsloven skal løses i samspil – men foregår samspillet af lyst eller nød; eller en god blanding? På baggrund af en etnologisk undersøgelse foretaget 2016-2018 (Damsholt & Sandberg 2018) belyser oplægget, hvordan relationen mellem forskning og undervisning praktiseres på mange forskellige måder i universitetets hverdag. Undersøgelsen omfatter et større kvalitativt materiale bestående af interviews med studerende og undervisere samt observationer af undervisningen på Københavns Universitet. En hovedpointe er, at integration af forskning og undervisning (FUI) kommer i mange former, der er ikke one-size-that fits-all. Relevansen af integrationen af forskning og undervisning kan ikke tages for givet, men må hele tiden kvalificeres og artikuleres, og der må tages højde for fx undervisernes tidspres, kursets placering i uddannelsen og de studerendes niveau. Endelig viser undersøgelsen, at studerende ikke motiveres på samme måde, hvorfor relevansen af forskning i undervisningen må ‘oversættes’ til flere rationaler/logikker. Oplægget efterfølges af en workshop: Hvordan kan man øge forskningsintegrationen i undervisningen på forskellige, relevante måder? Link til rapport: Damsholt, Tine og Marie Sandberg 2018: Af lyst eller nød. En etnologisk undersøgelse af integration mellem forskning og undervisning i praksis, Det Humanistiske Fakultet, KU. https://static-curis.ku.dk/portal/files/213594738/AF_LYST_ELLER_N_D_ELEKTRONISK_VERSION_2.pdfPeriode | 25 nov. 2019 |
---|---|
Sted for afholdelse | Roskilde Universitet, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Danmark |