Abstract
Der er mange fordele ved at anvende tegneserier i undervisningen. De studerende er ofte begejstrede for fortællingerne, og når de arbejder med dem i undervisningen, træner de deres multimodale læsefærdigheder.
Tegneserier kan bidrage til at opnå en bedre forståelse af tekstanalytiske begreber, og en aktiv praksis med selv at lave tegneserier kan understøtte både tegneseriefortolkning og tekstanalyse.
Forfatterne tager udgangspunkt i deres egne erfaringer med at undervise med tegneserier, og de giver en række forslag til, hvordan elevernes danskfaglige kunnen og mediebevidsthed kan styrkes herigennem.
Bogen bruger kanontekster som eksempler og anvender dermed tegneserien til at åbne svært tilgængelige tekster, samtidigt med at tegneseriens mediespecifikke karakteristika bliver gennemgået.
Tegneserier og tekstlæning henvender sig til studerende og deres undervisere ved danskfaget på læreruddannelsen samt til dansklærere i grundskolen.
Tegneserier kan bidrage til at opnå en bedre forståelse af tekstanalytiske begreber, og en aktiv praksis med selv at lave tegneserier kan understøtte både tegneseriefortolkning og tekstanalyse.
Forfatterne tager udgangspunkt i deres egne erfaringer med at undervise med tegneserier, og de giver en række forslag til, hvordan elevernes danskfaglige kunnen og mediebevidsthed kan styrkes herigennem.
Bogen bruger kanontekster som eksempler og anvender dermed tegneserien til at åbne svært tilgængelige tekster, samtidigt med at tegneseriens mediespecifikke karakteristika bliver gennemgået.
Tegneserier og tekstlæning henvender sig til studerende og deres undervisere ved danskfaget på læreruddannelsen samt til dansklærere i grundskolen.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Samfundslitteratur |
---|---|
Number of pages | 158 |
ISBN (Print) | 9788759322185 |
Publication status | Published - 2015 |
Keywords
- Faculty of Humanities