Picturing the Unknown: Cultural Encounters and Visual Representations in Company Paintings from the eighteenth and nineteenth Centuries in south Indian Collections of the National Museum of Denmark. V/ Laura Berivan Nilsson

Esther Fihl (Editor)

Abstract

English abstract:
During the eighteen and nineteenth centuries various European
East Indian Companies came to India in the pursued of trade.
Also Denmark had a trading post from 1620 to 1845 in Tranquebar
situated on the Coromandel Coast and belonging to the king
of Tanjore in south India. This article explores the tradition of
Company Paintings of Tanjore: a tradition that was developed in
the meeting between a European demand for visual documentation
to depicture the new and exotic land they were visiting and
local Indian artists and painting traditions. This article investigates
the many Company Paintings that were collected by Danish
governors and travellers and now a part of the collections in the
National Museum of Denmark. In the article I present the Danish
collectors of Company Paintings, the local Indian artists and their
painting techniques, and the ruler of Tanjore, Raja Serfoji II, and
his great interest in art and science. This article discusses that
the development of the Tanjore Company Painting tradition was
not only promoted by the various East Indian Companies in south
India, as earlier studies of the Company Painting tradition argues.
I suggest that the local Indian elite, especially Serfoji II, also
had a visionary interest in promoting a hybrid form of IndianEuropean
paintings. Finally the article presents a catalogue with
descriptions of selected paintings hosted by the National Museum
of Denmark.

Dansk abstrakt:
I løbet af det attende og nittende århundrede udsendtes folk fra
adskillige europæiske ostindiske kompagnier til Indien med det
formål at handle. Også Danmark havde fra 1620 til 1845 på den
indiske Coromandel-kyst en handelsstation i byen Tranquebar,
som hørte under kongen af Tanjores herredømme i Sydindien.
Denne artikel udforsker kompagnimaleritraditionen i Tanjore: en
tradition som blev udviklet i mødet mellem lokale indiske kunstnere
og kunsttraditioner og en europæisk efterspørgsel efter
visuel dokumentation, som kunne illustrere det nye og eksotiske
land, europæerne var ankommet til. Der fokuseres på de mange
kompagnimalerier, som blev indsamlet af danske guvernører og
rejsende, og som nu i Danmark er en del af Nationalmuseets samlinger.
Jeg præsenterer de danske indsamlere af kompagnimalerier,
de lokale indiske kunstnere og deres teknikker, samt kongen af
Tanjore, Raja Serfoji II, og hans store interesse for kunst og videnskab.
Det diskuteres, hvorvidt udviklingen af kompagnimalerier
fra Tanjore udelukkende var fremskyndet af de forskellige ostindiske
kompagnier i Sydindien, som tidligere studier af kompagnimaleritraditionen
har argumenteret for. Som kommentar hertil
foreslår jeg, at den lokale indiske elite, og især Serfoji II, også
havde en visionær interesse i at promovere en hybrid form for
indisk-europæiske malerier. Afslutningsvis præsenterer artiklen et
katalog med beskrivelser af udvalgte kompagnibilleder, som er en
del af Nationalmuseets samlinger.
Original languageEnglish
Place of PublicationCopenhagen
PublisherNationalmuseets Tranquebar Initiativ
Volume11
Number of pages48
ISBN (Print)978-87-7602-171-9
ISBN (Electronic)978-87-7602-172-6
Publication statusPublished - 2015
SeriesTranquebar Initiativets Skriftserie

Cite this