TY - BOOK
T1 - Omstændighederne for det hørbare
AU - Søchting, Rune
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Min afhandling tager afsæt i nutidige kunstneriske arbejder med lyd, som ofte betegnes som lydkunst
og hvis idegrundlag kan spores tilbage til eksperimentelle strategier i musik og billedkunst i slutningen
af 1960erne. Et centralt træk for disse kunstneriske arbejder er, at det ofte kun i mindre grad er de
fremtrædende kvalitative egenskaberne ved det hørte forstået som noget i sig selv, der er i fokus. Det
er snarere de processuelle aspekter og de specifikke omstændigheder for det hørte, der er disse
værkfænomeners egentlige genstand og tematik. I afhandlingen søger jeg at belyse dette aspekt samt at
diskutere de erkendelsesteoretiske og filosofiske problemstillinger, der knytter sig til det.
Undersøgelsens fokus på omstændigheder samler sig på den ene side omkring et teoretisk spørgsmål
om det relationelle, som det bl.a. behandles hos den franske filosofi Michels Serres, og på den anden
side om en figur kaldet det akusmatiske. Dette begreb har primært været anvendt i en musikhistorisk
kontekst men i min afhandling undersøger jeg muligheden af at tænke det akusmatiske i et bredere
perspektiv som en situation, hvor selve de relationelle betingelser for en auditiv erfaring sættes i spil.
AB - Min afhandling tager afsæt i nutidige kunstneriske arbejder med lyd, som ofte betegnes som lydkunst
og hvis idegrundlag kan spores tilbage til eksperimentelle strategier i musik og billedkunst i slutningen
af 1960erne. Et centralt træk for disse kunstneriske arbejder er, at det ofte kun i mindre grad er de
fremtrædende kvalitative egenskaberne ved det hørte forstået som noget i sig selv, der er i fokus. Det
er snarere de processuelle aspekter og de specifikke omstændigheder for det hørte, der er disse
værkfænomeners egentlige genstand og tematik. I afhandlingen søger jeg at belyse dette aspekt samt at
diskutere de erkendelsesteoretiske og filosofiske problemstillinger, der knytter sig til det.
Undersøgelsens fokus på omstændigheder samler sig på den ene side omkring et teoretisk spørgsmål
om det relationelle, som det bl.a. behandles hos den franske filosofi Michels Serres, og på den anden
side om en figur kaldet det akusmatiske. Dette begreb har primært været anvendt i en musikhistorisk
kontekst men i min afhandling undersøger jeg muligheden af at tænke det akusmatiske i et bredere
perspektiv som en situation, hvor selve de relationelle betingelser for en auditiv erfaring sættes i spil.
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Omstændighederne for det hørbare
PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
ER -