Ny viden begynder med forhindringer

Martin Blok Johansen

Abstract

Pædagogik og pædagogisk arbejde diskuteres typisk inden for rammerne af det at hjælpe, støtte, simplificere og kompleksitetsreducere. Hvis man ønsker at vide noget om forhindringer, modstand og vanskeligheder som pædagogiske muligheder, så er udbuddet derimod forsvindende småt. Og når sådanne begreber endelig tages op, så benævnes de typisk blot, men bliver sjældent defineret. Hvad menes der med modstand, vanskeligheder eller kompleksitet? Med afsæt i en kort gennemgang af eksisterende forskning på området forsøger denne artikel at give et bud på en mulig definition af begrebet forhindring. Artiklen formulerer og diskuterer derefter en forhindringernes typologi, som indeholder kognitive forhindringer, didaktiske forhindringer og curriculære forhindringer og giver nogle eksempler på, hvordan disse kan forstås og tilgås.
Original languageDanish
JournalKognition & Paedagogik
Volume27
Issue number106
Pages (from-to)8-19
Number of pages12
ISSN0906-6225
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • Faculty of Humanities

Cite this