TY - BOOK
T1 - Loyalitet i praksis
T2 - En etnologisk kulturanalyse af fænomenet den loyale forbruger
AU - Breddam, Mads Dupont
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Loyalitet i praksis
–
en etnologisk kulturanalyse af fænomenet den loyale forbruger
, er en kvalitativ
kulturanalyse af, hvordan loyalitet skabes i forbindelse med den danske detailhandels
-
og
andelsorganisation Coop og Coops loyalitetsprogram
CoopPlus. Undersøgelserne
bygger på et
empirisk materiale
,
som hovedsageligt består af
kvalitative
interviews med en række medlemmer
og
medejere
af Coop
samt
med
medarbejdere i Coops
hovedkvarter
i Albertslund
.
Afhandlingen er en
praksiografisk
undersøgelse, der er inspireret af forskningsfeltet
Science and
Technology Studies
(STS).
Forfatteren undersøger
, hvordan loyalitet gøres i praksis, ved at indkredse
det analytiske og multiple fænomen
den loyale forbruger
. Tilgangen er, at loyalitet praktiseres,
nå
r
medarbejdernes, medlemmernes og medejernes versioner af den loyale forbruger relateres til
hinanden. Med andre ord fokuserer forfatteren på, hvordan loyalitet praktiseres i forhold til, hvordan
medarbejderne forsøger at skabe loyalitet, og hvordan medlemmerne og medejerne praktiserer
loyalitet i relation til medarbejdernes aktive indsatser for at skabe loyalitet. Afhandlingen viser,
hvordan det kræver et stort og stadigt arbejde at gøre loyalitet i praksis, og den viser et empirisk og
konkret felt eller virvar af mange forskellige og mere eller mindre overraskende elementer, som
involveres i at gøre loyalitet i praksis.
AB - Loyalitet i praksis
–
en etnologisk kulturanalyse af fænomenet den loyale forbruger
, er en kvalitativ
kulturanalyse af, hvordan loyalitet skabes i forbindelse med den danske detailhandels
-
og
andelsorganisation Coop og Coops loyalitetsprogram
CoopPlus. Undersøgelserne
bygger på et
empirisk materiale
,
som hovedsageligt består af
kvalitative
interviews med en række medlemmer
og
medejere
af Coop
samt
med
medarbejdere i Coops
hovedkvarter
i Albertslund
.
Afhandlingen er en
praksiografisk
undersøgelse, der er inspireret af forskningsfeltet
Science and
Technology Studies
(STS).
Forfatteren undersøger
, hvordan loyalitet gøres i praksis, ved at indkredse
det analytiske og multiple fænomen
den loyale forbruger
. Tilgangen er, at loyalitet praktiseres,
nå
r
medarbejdernes, medlemmernes og medejernes versioner af den loyale forbruger relateres til
hinanden. Med andre ord fokuserer forfatteren på, hvordan loyalitet praktiseres i forhold til, hvordan
medarbejderne forsøger at skabe loyalitet, og hvordan medlemmerne og medejerne praktiserer
loyalitet i relation til medarbejdernes aktive indsatser for at skabe loyalitet. Afhandlingen viser,
hvordan det kræver et stort og stadigt arbejde at gøre loyalitet i praksis, og den viser et empirisk og
konkret felt eller virvar af mange forskellige og mere eller mindre overraskende elementer, som
involveres i at gøre loyalitet i praksis.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Kulturanalyse
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Loyalitet i praksis
PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
ER -