Karakteristika ved brugernes informationsbehov i en tv-udsendelseskontekst

Brian Kirkegaard, Pia Borlund

Abstract

I denne artikel beskrives et eksplorativt studie af karakteristika ved brugernes informationsbehov ved søgning af tv-udsendelser. På baggrund af ni dybdegående interviews med forskere og studerende indenfor Medievidenskab er vi i stand til at identificere fire karakteristika. Første karakteristika er at informationsbehovene omhandler udsendelser der skal bruges som empiriske analyseobjekter. Andet karakteristika vedrører at informationsbehovene er knyttet til tre udsendelsesdimensioner: 1) Transmission; 2) Arkiv; og 3) Modtager. Tredje karakteristika omfatter verifikation af fire generiske informationsbehov: 1) Known item; 2) Factual data; 3) Known topic or content; og 4) Muddled topic or content. Fjerde karakteristika er at brugernes informationsbehov består af fire faser: 1) Overblik over det empiriske genstandsområde; 2) Identifikation af grænseeksempler; 3) Valg af specifikke udsendelser som analyseobjekter;
og 4) Verifikation af fakta. Herved præsenterer artiklen ny viden omkring brugernes informationsbehov i tv-udsendelseskontekst. Denne viden er essentiel i relation til fremtidigt arbejde med konstruktion af effektive IR-systemer for tv-udsendelser.
Original languageDanish
JournalDansk Biblioteksforskning
Volume4
Issue number3
Pages (from-to)45-56
Number of pages11
ISSN1604-7869
Publication statusPublished - 2008

Cite this