Hvordan påvirker valgkampen vælgerne?

    Abstract

    1992 konkluderede Lars Bille i "Denmark: The 1990 Campaign", at de

    danske valgkampe er bagud sammenlignet med andre landes valgkampe i

    både deres form og indhold (Bille m.fl. 1992: 79).

    Men meget vand er løbet i åen siden valgkampen i 1990. Samtidigt

    med at de traditionelle valgkampselementer som kampagnebusture rundt

    i landet, valgplakater på hvert et gadehjørne, mange politiske læserbreve i

    aviserne og politikernes evige søgen for at komme i medierne, er der også

    sket en hastig professionalisering af valgkampen.

    Professionaliseringen skete løbende med en øget offentlig støtte til

    partierne, først i 1987 og igen i 1995. Partiernes kampagnebudgetter steg

    også, for eksempel anvendte partierne 77 millioner kr. i 2001, 100 millioner

    kr. i 2005 og 2007-valget synes ikke at have sat en stopper for den drastiske

    udvikling i partiernes kampagnebudgetter. Stadig flere partier anvender

    kommunikations- og reklamebureauer, når de politiske slogans skal fastlægges

    (Hansen & Pedersen 2008).

    Original languageDanish
    Title of host publicationPartier og partisystemer i forandring : Festskrift til Lars Bille
    EditorsKarina Kosiara-Pedersen, Peter Kurrild-Klitgaard
    Number of pages14
    Place of PublicationOdense
    PublisherSyddansk Universitetsforlag
    Publication date2008
    Pages149-162
    ISBN (Print)9788776743659
    Publication statusPublished - 2008

    Cite this