Abstract
1992 konkluderede Lars Bille i "Denmark: The 1990 Campaign", at de
danske valgkampe er bagud sammenlignet med andre landes valgkampe i
både deres form og indhold (Bille m.fl. 1992: 79).
Men meget vand er løbet i åen siden valgkampen i 1990. Samtidigt
med at de traditionelle valgkampselementer som kampagnebusture rundt
i landet, valgplakater på hvert et gadehjørne, mange politiske læserbreve i
aviserne og politikernes evige søgen for at komme i medierne, er der også
sket en hastig professionalisering af valgkampen.
Professionaliseringen skete løbende med en øget offentlig støtte til
partierne, først i 1987 og igen i 1995. Partiernes kampagnebudgetter steg
også, for eksempel anvendte partierne 77 millioner kr. i 2001, 100 millioner
kr. i 2005 og 2007-valget synes ikke at have sat en stopper for den drastiske
udvikling i partiernes kampagnebudgetter. Stadig flere partier anvender
kommunikations- og reklamebureauer, når de politiske slogans skal fastlægges
(Hansen & Pedersen 2008).
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Partier og partisystemer i forandring : Festskrift til Lars Bille |
Editors | Karina Kosiara-Pedersen, Peter Kurrild-Klitgaard |
Number of pages | 14 |
Place of Publication | Odense |
Publisher | Syddansk Universitetsforlag |
Publication date | 2008 |
Pages | 149-162 |
ISBN (Print) | 9788776743659 |
Publication status | Published - 2008 |