Abstract
Den franske forfatter Georges Perec tilhører 1960ernes avantgarde, og hans værker deler træk med samtidens billedkunst. Perec deler tresseravantgardens interesse for massekultur, dens kritik af den traditionelle kunstnerrolle og dens ønske om at bevæge sig på tværs af grænserne mellem kunst og liv for at nå frem til det, Perec kalder "det infra-ordinære". Som mange af periodens billedkunstnere interesserer Perec sig for systemer og serialitet. En række typiske træk ved tresseravantgardens kunstnere kan genfindes i Perecs person Bartlebooth i romanen Livet - en brugsanvisning. Bartlebooths projekt ligner måske en parodi på 1960ernes avantgarde, men er faktisk ikke langt fra Perecs eget deskriptive projekt Lieux.
Udgivelsesdato: June 2006
Udgivelsesdato: June 2006
Translated title of the contribution | Georges Perec og den billedkunstneriske avantgarde |
---|---|
Original language | English |
Journal | Textual Practice |
Volume | 20 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 319-332 incl. |
Number of pages | 14 |
ISSN | 0950-236X |
Publication status | Published - 2006 |
Keywords
- Faculty of Humanities