Activities per year
Abstract
Denne artikel omhandler nogle centrale pædagogiske overvejelser omkring hvordan man kan organisere et undervisningsforløb baseret på ideen om ”corporate entrepreneurship”. Artiklen beskriver dels de mere praktiske overvejelser omkring, hvorfor vi vurderer, at det kan være hensigtsmæssigt at lære de typer af læringsmål, som er relevante for entreprenørskab, gennem at lade en stor del af forløbet foregå ude i felten nærmere bestemt gennem et organiseret praktikforløb i en privat eller offentlig organisation, dels prøver den at skitsere en pædagogisk teori, som kan indfange nogle centrale didaktiske aspekter, man må overveje i forbindelse med at planlægge, gennemføre og evaluere et undervisningsforløb af denne type. Da projektet endnu er i gang kommer de teoretiske overvejelser at være mere skitseagtige og for den der ønsker at vide mere, henvises til den litteratur som nævnes i forbindelse med diskussionen af den overordnede pædagogiske teori. Denne udgør en del af et større projekt om hvordan man kan sammentænke forskellige typer af kreative læringsprocesser, hvor entreprenørskab kan betragtes som en måde at tænke og handle kreativt og pædagogik/ didaktik en anden (Kupferberg, 2006; 2009). De teoretiske overvejelser udspringer ligeledes af erfaringer fra aktivitetsforskning (Kristiansson, 2007; Kristiansson et al., 2009) og betragtninger over entreprenørskabs-undervisning (Kristiansson, 2008). Hovedvægten i artiklen kommer derfor til at ligge på de praktiske overvejelser. Da disse delvis udspringer af de teoretiske, og da teorien vil blive brugt i analysefasen, har vi valgt at medtage sidstnævnte i artiklen. Man kan dog, hvis man så ønsker det, springe den teoretiske del over og koncentrere sig om den praktiske del, i det vi mener, at den indeholder nogle nye tanker omkring, hvad det vil sige at lære sig entreprenørskab.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Entreprenørskabsundervisning |
Editors | Anne Kirketerp, Linda Greve |
Number of pages | 22 |
Publisher | Aarhus Universitetsforlag |
Publication date | 2011 |
Pages | 185-206 |
Publication status | Published - 2011 |
Activities
- 1 Lecture and oral contribution
-
National Konference om Entreprenørskabsundervisning 2010
Michael Rene Kristiansson (Other)
19 Aug 2010 → 20 Aug 2010Activity: Talk or presentation types › Lecture and oral contribution