Abstract
Artiklen billedliggør to forskellige med sameksisterende markedsforståelser af hhv. Markedsmekanismen og Vækstmotoren, og det vises hvordan New Public Management forsøger at skabe fornyelse af den offentlige sektor ved hjælp af Markedsmekanismen, mens New Public Governance forsøger at forny den offentlige sektor ved hjælp af vækstmotoren. Det vises også, at disse to markedsforståelser spænder ben for hinanden ved at lægge op til to meget forskelige typer relationer mellem sektorerne. Hvor New Public Management lægger op til korte og uforpligtende køber-sælger-forhold, lægger New Public Governance op til lange gensidigt forpligtende partnerskaber. Begge typer relationer bliver problematiske i den anden tænkning, hvorfor de mennesker, der konkret forsøger at samarbejde, har svært ved at forstå, hvad de må og ikke må sammen. Artiklen opfordrer til, at man politisk beslutter, hvordan forholdet mellem sektorerne skal være, så det ikke bliver op til de lokale samarbejdspartnere at løse modsætningsforholdene.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Oekonomi og Politik |
Volume | 86 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 67-79 |
Number of pages | 13 |
ISSN | 0030-1906 |
Publication status | Published - Jun 2013 |
Keywords
- Faculty of Social Sciences