TY - BOOK
T1 - 00. Bevidsthed og retorik i dansk årtusindeskiftelyrik, belyst ved Pia Juul, Mette Moestrup og Ursula Andkjær Olsen
AU - Kemp, Susanne
PY - 2015/6
Y1 - 2015/6
N2 - Afhandlingen har to formål. Dels at beskrive et udsnit af dansk samtidspoesi gennem to former for
litterær analyse og dels at
argumentere for, at de valgte digtere tilsammen repræsenterer en afgrænset
tendens.
Kapitel 1, redegør først for det i dansk kontekst forholdsvist marginaliserede felt
bevidsthedskritik
. Her
etableres Georges Poulet som afhandlingens fænomenologiske teoret
iker med forestillingen om
læsningen som en forening af tekstens og læserens bevidstheder. Anden del af
kapitel 1
repræsenterer
dekonstruktionen
, der opfatter litteratur først og fremmest som sprog,. Herefter placeres Paul de Man
centralt med interessen fo
r forholdet mellem retorik og grammatik. Disse danner udgangspunkt for to
analysespor i kapitel 2, 3 og 4.
Kapitel 2,
Pia Juul
, viser gennem den retoriske analyse, hvordan Juuls forfatterskab med fordel kan læses
gennem begrebet om
tekstens blinde punkt
.
Den bevidsthedskritiske analyse argumenterer for
erindringen
(såvel den kulturelle som den personlige) som et overordnet motiv i det sene lyriske forfatterskab.
Kapitel 3,
Mette Moestrup
, viser i den retoriske analyse, hvordan Moestrups pendant til Teksten
s blinde
punkt kommer til udtryk som
en flersporet strategi
af flere samtidige tekstniveauer.
Kapitel 4,
Ursula Andkjær Olsen
, viser i den retoriske gennemgang forfatterskabets karakter af
komposition
.
Den bevidsthedskritiske læsning viser i en analyse a
f forholdet mellem subjekt og kollektiv, hvordan
Andkjær Olsens polyfone lyrik ikke kan siges at tage endegyldigt stilling i diskussionen mellem substans
og konstruktion.
Kapitel 5,
Sammenfatning og diskussion
, diskuterer tekstens blinde punkt, tekstens fl
ersporethed og den
tekstlige ting som fællestræk i denne del af den danske årtusindeskiftelyrik og konkluderer på denne
baggrund, at der er tale om et litteraturhistorisk pejlemærke i dansk årtusindeskiftelyrik
AB - Afhandlingen har to formål. Dels at beskrive et udsnit af dansk samtidspoesi gennem to former for
litterær analyse og dels at
argumentere for, at de valgte digtere tilsammen repræsenterer en afgrænset
tendens.
Kapitel 1, redegør først for det i dansk kontekst forholdsvist marginaliserede felt
bevidsthedskritik
. Her
etableres Georges Poulet som afhandlingens fænomenologiske teoret
iker med forestillingen om
læsningen som en forening af tekstens og læserens bevidstheder. Anden del af
kapitel 1
repræsenterer
dekonstruktionen
, der opfatter litteratur først og fremmest som sprog,. Herefter placeres Paul de Man
centralt med interessen fo
r forholdet mellem retorik og grammatik. Disse danner udgangspunkt for to
analysespor i kapitel 2, 3 og 4.
Kapitel 2,
Pia Juul
, viser gennem den retoriske analyse, hvordan Juuls forfatterskab med fordel kan læses
gennem begrebet om
tekstens blinde punkt
.
Den bevidsthedskritiske analyse argumenterer for
erindringen
(såvel den kulturelle som den personlige) som et overordnet motiv i det sene lyriske forfatterskab.
Kapitel 3,
Mette Moestrup
, viser i den retoriske analyse, hvordan Moestrups pendant til Teksten
s blinde
punkt kommer til udtryk som
en flersporet strategi
af flere samtidige tekstniveauer.
Kapitel 4,
Ursula Andkjær Olsen
, viser i den retoriske gennemgang forfatterskabets karakter af
komposition
.
Den bevidsthedskritiske læsning viser i en analyse a
f forholdet mellem subjekt og kollektiv, hvordan
Andkjær Olsens polyfone lyrik ikke kan siges at tage endegyldigt stilling i diskussionen mellem substans
og konstruktion.
Kapitel 5,
Sammenfatning og diskussion
, diskuterer tekstens blinde punkt, tekstens fl
ersporethed og den
tekstlige ting som fællestræk i denne del af den danske årtusindeskiftelyrik og konkluderer på denne
baggrund, at der er tale om et litteraturhistorisk pejlemærke i dansk årtusindeskiftelyrik
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - 00. Bevidsthed og retorik i dansk årtusindeskiftelyrik, belyst ved Pia Juul, Mette Moestrup og Ursula Andkjær Olsen
PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
ER -