Interview - resumé: Laura Louise Sarauw har netop forsvaret sin ph.d.-afhandling i Pædagogik ved Københavns Universitet. Hun har undersøgt, hvordan det har påvirket ti humanistiske uddannelser, at deres studieordninger med universitetsreformen i 2003 blev skrevet om, så de fokuserede på de erhvervsmæssige kompetencer. Daværende videnskabsminister Helge Sander har i stor grad fået sin vilje, kunne Sarauw konkludere. Humaniora er rettet ind og blevet erhvervsorienteret, men dermed har kernefagligheden imidlertid også fortonet sig. - Der sker en forskydning fra faglige til mere generiske kompetencer som at analysere, formidle og kommunikere. Typisk formulerer man sig meget bredt, så man populært sagt kan gøre sig lækker for så mange slags arbejdsgivere som muligt, forklarer Sarauw. Link til hovedartikel.
Weekendavisen, Side: 5, fredag 02. september 2011
Subject
Udddannelsesudviklingen på de danske universiteter efter Universitetsloven 2003