Velfærdsprofessioner mellem omsorg og kontrol

Abstract

Velfærdsarbejdet forstås gerne som professioner – lærere, pædagoger, med videre - der varetager særlige opgaver for staten, og samtidig tager sig af en række mennesker(klienter) med særlige problemer, behov osv. Men er statens, klienternes og de professionelles egne interesser altid sammenfaldende? Kan arbejdet med mennesker altid baseres på særlig viden, som den professionelle kan tilegne sig? Dette kapitel diskuterer først hvad der egentlig menes med at tale om særlige erhverv som professioner, for derefter at se på professionernes udfordringer med at opnå anerkendelse som professioner, med at skulle levere en professionaliseret omsorg, og med at være såkaldte semi-professioner, hvor der ikke en klar samfundsmæssig accept af professionens arbejde og viden som noget særligt.
OriginalsprogDansk
TitelKlassisk og moderne pædagogisk teori
RedaktørerPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Antal sider27
UdgivelsesstedKbh.
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2017
Udgave3
Sider443-469
Kapitel22
ISBN (Trykt)978-87-412-6285-7
StatusUdgivet - 2017
NavnPædagogik og samfund
Nummer2
ISSN2445-7477

Citationsformater