Tiden og farverne: Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi

Abstract

Artiklen er en analyse af Jacques Démys hyperstiliserede trilogi af musikfilm fra den franske atlanterhavskyst: Lola (1960), Les parapluies de Cherbourg (1964) og Les démoiselles de Rochefort (1967) (alle tre med musik af Michel Legrand). Analysen fokuserer på filmenes stilistiske arbejde med dans, sang og farver og peger på to gennemgående træk ved trilogien: fremstillingen af den dårlige timing som et eksistentielt grundvilkår og tendensen mod det abstrakte, ikke mindst i farvebrugen.

OriginalsprogDansk
TidsskriftKrystalbilleder
Udgave nummer2
Sider (fra-til)9-27
Antal sider19
StatusUdgivet - 2013

Emneord

  • Det Humanistiske Fakultet
  • filmanalyse
  • filmstil
  • Demy (Jacques)
  • Les parapluies de Cherbourg
  • farver
  • filmæstetik
  • Tid

Citationsformater