Abstract
Shared Oral Care - Forebyggelse af orale sygdomme på plejecentre
Introduktion og formål:
Mangelfuld mundhygiejne hos plejekrævende ældre er et alment og veldokumenteret sundhedsproblem, der kan føre til massiv udvikling af tandsygdomme, og som yderligere kan være medvirkende årsag til alvorlige almenlidelser. Det er derfor nødvendigt at udvikle effektive mundplejeprogrammer rettet mod denne gruppe borgere. Formålet med nærværende undersøgelse er at evaluere effekten af et mundplejeprogram baseret på begrebet situeret læring.
Materiale og metoder:
Programmet omfattede 549 beboere på fem plejecentre. Plejecentrene blev besøgt regelmæssigt af fem klinikassistenter over en ni måneders periode, hvor plejepersonalet gennem sidemandlæring baseret på et princip om situeret læring, udviklede kompetencer til i øget grad at assistere beboerne med den daglige hjemmetandpleje. Der blev målt plakindeks, blødningsindeks og protesehygiejneindeks ved baseline, samt efter tre, seks og ni måneders intervention.
Resultater:
Evaluering viste store forbedringer i såvel plak-, protesehygiejne- som blødningsindeks ved besøg af en klinikassistent hver tredje uge.
Konklusion:
Resultaterne viser, at det selv med en beskeden ressourceanvendelse er muligt at skabe en betydeligt forbedret mundhygiejne hos plejekrævende ældre
Key words:
Geriatric dentistry, nursing home, community health services, prevention, situated learning
Introduktion og formål:
Mangelfuld mundhygiejne hos plejekrævende ældre er et alment og veldokumenteret sundhedsproblem, der kan føre til massiv udvikling af tandsygdomme, og som yderligere kan være medvirkende årsag til alvorlige almenlidelser. Det er derfor nødvendigt at udvikle effektive mundplejeprogrammer rettet mod denne gruppe borgere. Formålet med nærværende undersøgelse er at evaluere effekten af et mundplejeprogram baseret på begrebet situeret læring.
Materiale og metoder:
Programmet omfattede 549 beboere på fem plejecentre. Plejecentrene blev besøgt regelmæssigt af fem klinikassistenter over en ni måneders periode, hvor plejepersonalet gennem sidemandlæring baseret på et princip om situeret læring, udviklede kompetencer til i øget grad at assistere beboerne med den daglige hjemmetandpleje. Der blev målt plakindeks, blødningsindeks og protesehygiejneindeks ved baseline, samt efter tre, seks og ni måneders intervention.
Resultater:
Evaluering viste store forbedringer i såvel plak-, protesehygiejne- som blødningsindeks ved besøg af en klinikassistent hver tredje uge.
Konklusion:
Resultaterne viser, at det selv med en beskeden ressourceanvendelse er muligt at skabe en betydeligt forbedret mundhygiejne hos plejekrævende ældre
Key words:
Geriatric dentistry, nursing home, community health services, prevention, situated learning
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tandlaegebladet |
Vol/bind | 118 |
Udgave nummer | 12 |
Sider (fra-til) | 980-987 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0039-9353 |
Status | Udgivet - 2014 |