Omstændighederne for det hørbare

Rune Søchting

Abstract

Min afhandling tager afsæt i nutidige kunstneriske arbejder med lyd, som ofte betegnes som lydkunst og hvis idegrundlag kan spores tilbage til eksperimentelle strategier i musik og billedkunst i slutningen af 1960erne. Et centralt træk for disse kunstneriske arbejder er, at det ofte kun i mindre grad er de fremtrædende kvalitative egenskaberne ved det hørte forstået som noget i sig selv, der er i fokus. Det er snarere de processuelle aspekter og de specifikke omstændigheder for det hørte, der er disse værkfænomeners egentlige genstand og tematik. I afhandlingen søger jeg at belyse dette aspekt samt at diskutere de erkendelsesteoretiske og filosofiske problemstillinger, der knytter sig til det. Undersøgelsens fokus på omstændigheder samler sig på den ene side omkring et teoretisk spørgsmål om det relationelle, som det bl.a. behandles hos den franske filosofi Michels Serres, og på den anden side om en figur kaldet det akusmatiske. Dette begreb har primært været anvendt i en musikhistorisk kontekst men i min afhandling undersøger jeg muligheden af at tænke det akusmatiske i et bredere perspektiv som en situation, hvor selve de relationelle betingelser for en auditiv erfaring sættes i spil.
OriginalsprogDansk
ForlagDet Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
Antal sider224
StatusUdgivet - 2015

Citationsformater