Abstract
Pædagogik og pædagogisk arbejde diskuteres typisk inden for rammerne af det at hjælpe, støtte, simplificere og kompleksitetsreducere. Hvis man ønsker at vide noget om forhindringer, modstand og vanskeligheder som pædagogiske muligheder, så er udbuddet derimod forsvindende småt. Og når sådanne begreber endelig tages op, så benævnes de typisk blot, men bliver sjældent defineret. Hvad menes der med modstand, vanskeligheder eller kompleksitet? Med afsæt i en kort gennemgang af eksisterende forskning på området forsøger denne artikel at give et bud på en mulig definition af begrebet forhindring. Artiklen formulerer og diskuterer derefter en forhindringernes typologi, som indeholder kognitive forhindringer, didaktiske forhindringer og curriculære forhindringer og giver nogle eksempler på, hvordan disse kan forstås og tilgås.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kognition & Paedagogik |
Vol/bind | 27 |
Udgave nummer | 106 |
Sider (fra-til) | 8-19 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 0906-6225 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Det Humanistiske Fakultet