Abstract
Artiklen optrækker nogle udviklingslinjer i bibliotekarers, forskningsbibliotekarers og informationsspecialisters uddannelse, kvalifikationer og kompetencer og diskuterer disse i relation til udviklingstendenserne i forskningsbibliotekernes arbejdsopgaver. Et sæt af mulige fremtidige arbejdsområder diskuteres i lyset af digitaliseringen:
a) materialevalg
b) dokumentbeskrivelse med deskriptive og administrative metadata
c) emneindeksering og klassifikation
d) referencearbejde og dokumentation
e) fagspecifik undervisning i informationssøgning og informationskompetence
f) konstruktion af fagportaler
g) kommunikation med relevante fagmiljøer, herunder publikationsstøtte
h) metavidenskabelig forskning samt
i) det samfundspolitiske arbejde omkring bl.a. ’sikring af fri og lige adgang til information og viden’.
For hver af disse mulige arbejdsopgaver diskuteres de kompetencer, der skal være til stede for at udføre opgaverne kvalificeret, herunder behovet for faglig specialistviden, for informationsvidenskabelig viden og for IT-viden. Hovedkonklusionen er, at disse vidensformer ikke kan kombineres på en ydre facon, men i vidt omfang må integreres i de personer, der skal udføre arbejdsopgaverne. Implikationer for informationsvidenskabelig uddannelse belyses.
a) materialevalg
b) dokumentbeskrivelse med deskriptive og administrative metadata
c) emneindeksering og klassifikation
d) referencearbejde og dokumentation
e) fagspecifik undervisning i informationssøgning og informationskompetence
f) konstruktion af fagportaler
g) kommunikation med relevante fagmiljøer, herunder publikationsstøtte
h) metavidenskabelig forskning samt
i) det samfundspolitiske arbejde omkring bl.a. ’sikring af fri og lige adgang til information og viden’.
For hver af disse mulige arbejdsopgaver diskuteres de kompetencer, der skal være til stede for at udføre opgaverne kvalificeret, herunder behovet for faglig specialistviden, for informationsvidenskabelig viden og for IT-viden. Hovedkonklusionen er, at disse vidensformer ikke kan kombineres på en ydre facon, men i vidt omfang må integreres i de personer, der skal udføre arbejdsopgaverne. Implikationer for informationsvidenskabelig uddannelse belyses.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Biblioteksforskning |
Vol/bind | 7 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 5-30 |
Antal sider | 26 |
ISSN | 1604-7869 |
Status | Udgivet - 2011 |