Klimaforskelle - gør evalueringsmetoden en forskel?

Ellen Berg Jensen

Abstract

Artiklen beskriver en undersøgelse af 15-åriges viden om klimaforskelle i faget geografi. Undersøgelsen viser at selv om man tester eleverne på en mere omhyggelig måde der minder om en mundtlig eksamen, ved hovedparten af eleverne kun lidt om klimaforskelle. Det er specielt pigerne som klarer sig dårligt - faktisk signifikant dårligere end drengene. Undersøgelsen viser endvidere at det som eleverne generelt har svært ved, er at se sammenhænge, at orientere sig på en globus og omsætte denne viden til et plant kort og omvendt. Herudover er deres viden meget situeret og bundet til situationer uden for skolesammenhæng.
Udgivelsesdato: Marts
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2008
Udgave nummer1
Sider (fra-til)7-23
Antal sider17
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2008

Citationsformater